Dzień I. 6 września 2023 r.
10:00 Rozpoczęcie Kongresu
10.20 – 13:20 Sesje plenarne
10.20 – 11.20
DEBATA: Kierunki zmian w samorządzie terytorialnym
prof. Paweł Swianiewicz, ekonomista, specjalista w zakresie polityki lokalnej i finansów samorządowych,
dr Karolina Szymaniec-Mlicka, Katedra Zarządzania Publicznego i Nauk Społecznych, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach,
dr Cezary Trutkowski, Prezes Zarządu FRDL,
Marcin Wojdat, Dyrektor ds. analiz i badań w Unii Metropolii Polskich, były Sekretarz miasta st. Warszawy,
Andrzej Wojewódzki, Sekretarz Miasta Lublin, Przewodniczący Krajowej Rady Forów Sekretarzy JST przy FRDL.
Moderacja debaty:
prof. dr hab. Aldona Frączkiewicz-Wronka, Kierownik Katedry Zarządzania Publicznego i Nauk Społecznych, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
11.20 – 11.35
NAGRODY Konkursu Dobre Praktyki Organizacji i Zarządzania w Administracji Samorządowej
11:35 – 12.20
DYSKUSJA: Amerykańskie doświadczenia w zarządzaniu samorządem terytorialnym. Wnioski i najlepsze praktyki
Amerykańskie doświadczenia w zarządzaniu samorządem terytorialnym. Wnioski i najlepsze praktyki. Paneliści przedstawią swoje doświadczenia z 10 – dniowej wizyty studyjnej w USA, która miała miejsce w kwietniu 2023 r. Panel będzie doskonałą okazją do wymiany wiedzy i najlepszych praktyk związanych z amerykańskim samorządem. Między innymi przedstawimy rolę samorządu w życiu społeczności lokalnej, kulturę współpracy, najważniejsze wyzwania, przed jakimi stoją samorządy, np. rozwój infrastruktury, dostęp do edukacji, zmiany klimatyczne, a także możliwości i innowacje w radzeniu sobie z tymi wyzwaniami. Pokażemy klasę dla uczniów – operatorów sztucznej inteligencji, szkołę bez ścian, plan strategiczny gminy na okres 25 lat czy modelowe rozwiązania w zakresie partnerstwa prywatno – publicznego.
Bernard Antos, Sekretarz Gminy Skarżysko-Kamienna,
Marian Buras, Burmistrz Miasta i Gminy Morawica,
Hubert Dziadczykowski, Sekretarz Gminy Opatów,
Marcin Marzec, Burmistrz Gminy Sandomierz.
Moderacja dyskusji:
Agnieszka Migoń, Dyrektor Ośrodka FRDL w Kielcach.
12.20 – 12:40
e-Doręczenia i KSeF a systemy dziedzinowe w JST
Wojciech Sikora, Dyrektor ds. systemów ECM w firmie Rekord SI Sp. z o.o.
12.40 – 13:20
Dobre Praktyki Organizacji i Zarządzania w Administracji Samorządowej – prezentacje
13:20 – 13:30 Zdjęcie grupowe
13:30 – 14:05 Przerwa kawowa
14:05 – 15:45 Sesje równoległe
14:05 – 14.25
SALA I
Metodyka Zarządzania Projektami PM² Komisji Europejskiej. Narzędzie sprawnego zarządzania w administracji publicznej
Andrzej Pajor, trener i konsultant, ekspert FRDL,
Agata Kemona, Dyrektor Departamentu Zarządzania Kadrami i Urzędem w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej
SALA II
Rola nowoczesnego systemu informatycznego dla JST w czasach zmian i kryzysów
W trakcie prezentacji uczestnicy dowiedzą się o:
• postępującej informatyzacji,
• nowoczesnym zintegrowanym systemie dla urzędu,
• Portalu Pracowniczym jako narzędziu wspierającym pracę hybrydową/zdalną oraz podnoszącym satysfakcję pracowników, kierowników, działów HR,
• bezpieczeństwie rozwiązań Comarch,
• dostępności i mobilności (WCAG).
Jakub Kisielewski, Dyrektor Działu Konsultingu Comarch ERP Egeria
SALA III
Przykłady wdrożeń narzędzi wspierających transformację cyfrową jednostek samorządu terytorialnego w Polsce. E-usługi w administracjach samorządowych – nowa era komunikacji między Urzędem a Mieszkańcami
Podczas wykładu zaprezentowane zostaną liczne przykłady zastosowania nowoczesnych technologii i rozwiązań informatycznych, które usprawniły i usystematyzowały działania lokalnych administracji oraz znacząco podniosły jakość świadczonych usług dla mieszkańców. Wdrożenie wachlarza e-usług pozwoliło mieszkańcom uzyskać dostęp do innowacyjnych narzędzi, które ułatwiły im codzienne życie, umożliwiły zaoszczędzenie czasu oraz znacząco poprawiły komunikację pomiędzy Urzędem a Mieszkańcami.
Przemysław Walichowski, Regionalny Dyrektor Sprzedaży, Firma BonaSoft
14:25 – 15:25
SALA I
Zarządzanie ryzykiem jako system wczesnego ostrzegania
Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych pokazało, jak ważne jest dysponowanie efektywnie działającym systemem zarządzania ryzykiem. Takim, który umożliwia nie tylko szybką identyfikację ryzyka i jego ocenę, ale także zaplanowanie i wdrożenie mechanizmów kontrolnych. Wyznacznikiem efektywności systemu jest wdrożenie bieżącego monitorowanie ryzyka. Aby proces zarządzania ryzykiem mógł działać efektywnie, powinien być wspierany nowoczesnymi narzędziami IT. W trakcie wystąpienia krok po kroku przeanalizujemy proces realizacji zarządzania ryzykiem w urzędzie. Przyjrzymy się poszczególnym etapom realizacji tego procesu od wdrożenia po utrzymanie. Przeanalizujemy największe bariery związane z tym procesem i postaramy się podpowiedzieć rozwiązania. Wszystko na przykładzie konkretnych procesów realizowanych w JST.
Anna Królak, audytor wewnętrzny,
Joanna Przybylska, audytor wewnętrzny, specjalista ds kontroli zarządczej,
Marcin Stępień, Dyrektor ds. rozwoju rynku GRC administracja publiczna i ochrona zdrowia Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.
SALA II
Funkcjonowanie audytu w jst. Użyteczność funkcji audytu. Kiedy i dlaczego audyty mają być skutecznym narzędziem zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego?
W trakcie panelu odpowiemy na pytania Czego może oczekiwać kierownik jednostki i kadra zarządzająca od audytora wewnętrznego? Czy audyt może być skutecznym narzędziem do zarządzania w jst? Największe obawy związane z funkcjonowaniem audytu w jst? Panel pod patronatem merytorycznym Instytut Audytorów Wewnętrznych IIA Polska, który jest częścią The Institute of Internal Auditors i należy do European Confederation of Institutes of Internal Auditing (ECIIA). Od ponad 15 lat jest największą w kraju organizacją zajmującą się kompleksowo problematyką audytu wewnętrznego, umacnianiem rangi zawodowej audytorów oraz integracją środowiska audytorskiego.
Aleksandra Król-Skowron, Sekretarz Gminy Bobrowniki,
Katarzyna Lenczyk-Woroniecka, Członek Zarządu IIA Polska,
Wojciech Polakiewicz, Audytor Wewnętrzny z certyfikatem CGAP,
Lucyna Wójtowicz, Radca prawny, audytor, ekspert FRDL.
Moderacja panelu:
Marzena Staniszewska, Wiceprezes IIA Polska. Audytor wewnętrzny MF, QA
SALA III
Kodeks postępowania w zakresie danych osobowych dla jednostek samorządu terytorialnego – propozycja ujednolicenia procedur regulujących system ochrony danych osobowych w sektorze publicznym
Panel dyskusyjny będzie poświęcony problematyce ochrony danych osobowych w jednostkach samorządu terytorialnego, a także propozycji ujednolicenia systemu ochrony danych osobowych. Tematyka ochrony danych osobowych w sektorze publicznym jest skomplikowana, dotyka wielu obszarów, a niejednorodność przepisów sprawia, że w analogicznych sytuacjach mamy odmienne stanowiska, interpretacje, wreszcie odmienne wewnętrzne regulacje. W trakcie spotkania omówimy podstawowe zagadnienia ochrony danych osobowych, problematykę ich interpretacji i zastosowania w sektorze publicznym. Omówmy dobre praktyki na przykładach samorządów, a także na zaprezentujemy wstępne proponowane rozwiązania kodeksu ochrony danych dla jst.
Anna Chodasewicz-Izaszek, Sekretarz Gminy Pabianice,
Michał Landowski, Sekretarz Powiatu Pruszkowskiego,
Monika Sroczyńska, Sekretarz Gminy Ksawerów.
Moderacja panelu:
dr Magdalena Kuszmider, radca prawny.
15:25 – 15.45
SALA I
Dostępność w administracji samorządowej. Najważniejsze wnioski z wdrożonych przepisów, kierunki zmian i propozycje dotyczące realności rozwiązań w zakresie dostępności w JST
dr Izabela Mrochen, Certyfikowany ekspert ds. dostępności cyfrowej
SALA II
Samodzielność statutowa w najnowszym orzecznictwie. Co i jak ująć w statucie jednostki samorządu terytorialnego?
Nie jest łatwo wyznaczyć granice samodzielności statutowej jednostek samorządu terytorialnego. Z jednej strony ma ona źródło w Konstytucji, z drugiej strony ustawodawca wprost reguluje wiele aspektów „ustroju wewnętrznego” gmin, powiatów i województw. Podczas wystąpienia omówione zostaną zatem podstawowe zasady kształtowania statutów, których znajomość może pomóc uniknąć sporów z organem nadzoru lub zyskać argumenty w przypadku spraw zawisłych przed sądem administracyjnym. W szczególności poruszone będą kwestie uregulowania wewnętrznego procesu legislacyjnego oraz obradowania z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość poza stanem epidemii czy zagrożenia epidemicznego.
dr Adrian Misiejko, konsultant w Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna z siedzibą w Poznaniu, adiunkt na UKW w Bydgoszczy
SALA III
Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w podmiotach publicznych jako fundament cyfrowej administracji
Magdalena Sawicka, Dyrektor Oddziału NASK w Białymstoku
15:45 – 16:45 Przerwa obiadowa
16:00 – 17:00 Networking
19:30
Gala wręczenia Nagród Europejskiego Znaku Jakości Zarządzania w Samorządzie Terytorialnym – ELoGE –
Wystąpienie – Gość Specjalny: Boris Lazov, Centre of Expertise for Good Governance, Rada Europy
Uroczysta Kolacja
Dzień II. 7 września 2023 r.
9:30 – 12:00 Sesje równoległe
9:30 – 10:30
SALA I
Prawo pracy – najważniejsze wdrożone zmiany w zakresie pracy zdalnej, dyrektywy work life balance, praw i obowiązków pracodawcy i pracownika
Artur Gajowniczek, Sekretarz Miasta Łomianki,
Michał Landowski, Sekretarz Powiatu Pruszkowskiego,
Sebastian Litewnicki, Sekretarz Miasta Milanówek,
Anna Rosłaniec, Sekretarz Gminy Wiązowna.
SALA II
Udostępnianie informacji publicznych. Najważniejsze wnioski wynikające z praktyki i orzecznictwa. Proponowane zmiany w zakresie ustawy
Dorota Bonarowska, Specjalista ds. udostępniania informacji publicznej w Urzędzie Miejskim w Wejherowie;
Tomasz Czuczak, Sekretarz Miasta Koszalin;
Joanna Kostrzewska, Radca Prawny, Partner w Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna Sp. k. w Poznaniu;
Janusz Krzyżak, Sekretarz Gminy Zakliczyn, członek Zarządu Krajowej Rady Forów Sekretarzy przy FRDL;
Iwona Piastowska, Kierownik Wydziału Ogólno-Organizacyjnego w Urzędzie Miejskim w Wejherowie.
Moderacja panelu:
dr Bogusław Suwara, Sekretarz Miasta Wejherowa, II Wiceprzewodniczący Krajowej Rady Forów Sekretarzy przy FRDL.
SALA III
Narzędzia udziału obywateli w kształtowaniu polityki samorządu. Partycypacja społeczna, w szczególności budżet obywatelski i referendum lokalne
Iwona Andruszkiewicz, Zastępca Dyrektora Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego,
dr Rafał Budzisz, ekspert FRDL,
Rafał Miszczuk, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Szczecin ds. organizacji wyborów ekspert FRDL.
Moderacja panelu:
Magdalena Majkowska, Sekretarz Miasta Wieluń.
10:30 – 11:30
SALA I
Wolontariat pracowniczy. Propagowanie i umożliwienie społecznego zaangażowania pracownikom zatrudnionym w JST
Czy i jak pracodawca samorządowy kompleksowo wspiera pracowników w świadomym, dobrowolnym i bezpłatnym świadczeniu wolontariatu na rzecz potrzebujących? Czy dzisiaj możemy już mówić o społecznie zaangażowanym pracodawcy samorządowym, jak i gdzie? Dobre praktyki pracodawców samorządowych.
Joanna Dymna-Oszek, Dyrektor Biura Zarządu ING Banku Śląskiego S.A. i Prezes Fundacji ING Dzieciom,
Agnieszka Karwat-Kędzierska, Starszy Inspektor Wydział Kadr i Organizacji Urząd Miejski w Gdańsku,
Jakub Mielczarek, Dyrektor Związek Województw RP.
Moderacja panelu:
Aneta Luboń-Stysiak, Sekretarz Miasta Tychy.
SALA II
Nowoczesne działania i programy obsługi klienta na podstawie praktycznych rozwiązań Urzędu Miejskiego we Wrocławiu
Grzegorz Czaja, UM Wrocław,
Mariusz Kiciński, Kierownik Telefonicznego Centrum Obsługi Mieszkańca UM Wrocław,
Małgorzata Krzeszowska, Kierownik Działu Wspierania Wrocławskiej Przedsiębiorczości UM Wrocław,
Łukasz Niewierkiewicz, Kierownik Centrum Obsługi Mieszkańca UM Wrocław.
SALA III
10:30 – 11:00
Konkurs grantowy „Cyberbezpieczny samorząd” – jak zadbać o bezpieczeństwo cyfrowe w samorządzie?
Organizatorzy konkursu „Cyberbezpieczny samorząd” – eksperci z CPPC i NASK-PIB przedstawią założenia konkursu grantowego. Opiszą kluczowe elementy procesu wnioskowania o grant oraz odpowiedzą na najczęściej zdawane przez samorządy pytania związane z realizacją projektu wzmacniającego cyberbezpieczeństwo w samorządzie.
Radosław Adadeński, ekspert ds. bezpieczeństwa teleinformatycznego, NASK PIB, TBC – Centrum Projektów Polska Cyfrowa
11:00 – 11:30
Jak Sztuczna Inteligencja może Zmienić Twój Samorząd? Perspektywa Sekretarza, Obywatela i Oświaty.
Jan, Awatar AI
Emma, Awatar AI
11:30 – 12:00
SALA I
System Monitorowania Usług Publicznych (SMUP) jako wsparcie statystyki publicznej dla samorządów
W trakcie wystąpienia odpowiemy na pytania:
– jak można monitorować usługi publiczne
– dane SMUP i dostęp do nich
– korzyści ze SMUP
Omówimy przykłady analiz i wyzwania na przyszłość w administracji publicznej.
dr Marek Pieniążek, Naczelnik w Departamencie Innowacji GUS
SALA II
Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w kontekście zadań i odpowiedzialności sekretarza
Grzegorz Czarnocki, Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu, Zastępca Przewodniczącego Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych
SALA III
Bezpieczeństwo informacji w JST
dr Marcin Adamczyk, radca prawny, ekspert FRDL
12:00 – 12:40 Przerwa kawowa
12:40 – 14:40 Sesje plenarne
12:40 – 13:10
Przywództwo. Jak być skutecznym i użytecznym
Ktokolwiek usiądzie w pustym pokoju, bez okien, bez żadnych bodźców dochodzących z zewnątrz, może doświadczyć całkowitej pustki, beznadziejności, nawet załamania psychicznego. Jesteśmy ludźmi, potrzebujemy kontaktów, relacji społecznych, potrzebujemy właściwego przywództwa. W coraz bardziej dynamicznym otoczeniu, zadaniem liderów jest doskonalenie siebie, aby w odpowiedzialny sposób prowadzić ludzi, zespoły, do realizacji stawianych zadań. Łatwiej jest krytycznie spoglądać na siebie, na własne plany rozwoju osobistego, jeśli pojawiają się różne bodźce, myśli, słowa, obrazy, w kontaktach z otoczeniem. Wystąpienie będzie inspiracją do dalszego samodoskonalenia w kierunku świadomego przywództwa w instytucjach publicznych.
prof. dr hab. Henryk Mruk, pracownik naukowy w Katedrze Handlu Międzynarodowego na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, ekspert w zakresie zarzadzania, marketingu i przywództwa
13:10 – 13:40
Organizacja i przeprowadzenie wyborów. Wyzwania i dylematy.
Magdalena Pietrzak, Sekretarz Państwowej Komisji Wyborczej
13:40 – 14:00
Wybory. Nowe wyzwania dla samorządów i Centralny Rejestr Wyborców – wdrożenie od 1 sierpnia 2023
Rafał Miszczuk, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Szczecin ds. organizacji wyborów, ekspert FRDL
14:00 – 14:40
Panel podsumowujący Kongres
Janusz Krzyżak, członek Zarządu Krajowej Rady Forów Sekretarzy przy FRDL, Sekretarz Gminy Zakliczyn,
Aneta Luboń-Stysiak, I W-ce Przewodnicząca Krajowej Rady Forów Sekretarzy przy FRDL, Sekretarz Miasta Tychy,
Anna Pisarczyk, członek Zarządu Krajowej Rady Forów Sekretarzy przy FRDL, Sekretarz Gminy Zagnańsk,
dr Bogusław Suwara, II W-ce Przewodniczący Krajowej Rady Forów Sekretarzy przy FRDL, Sekretarz Miasta Wejherowa,
Andrzej Wojewódzki, Przewodniczący Krajowej Rady Forów Sekretarzy przy FRDL, Sekretarz Miasta Lublina