Dzień I. 24 września 2024 r.
godziny: 10:00 – 17:00
10:00 Uroczyste otwarcie VIII Krajowego Kongresu Sekretarzy
10:20 – 13:20 Sesje plenarne
10:20 – 11:20
Debata: Najważniejsze wyzwania w samorządzie terytorialnym
Zakres merytoryczny debaty w trakcie potwierdzania
Moderator:
Grzegorz Kubalski, Zastępca Dyrektora w Związku Powiatów Polskich
Paneliści:
dr Cezary Trutkowski, Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego;
prof. dr hab. Zygmunt Frankiewicz, Senator, Przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w Senacie RP;
Marek Wójcik, Pełnomocnik Zarządu Związku Miast Polskich -ekspert ds. legislacyjnych;
11:20 – 11:35
Wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Forów Sekretarzy działającej Przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Zakres merytoryczny wystąpienia oraz prelegenci są w trakcie potwierdzania
11:35 – 11:55
Wystąpienie: EZD jako instrument realizacji celów polityk publicznych – stan oraz strategia rozwoju i wdrażania EZD RP w jednostkach samorządu terytorialnego
- Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w podmiotach publicznych jako fundament cyfrowej administracji
- Jak skutecznie wdrożyć EZD RP we współpracy z NASK – rola i zadania Operatora EZD
- Jak zostać użytkownikiem EZD RP – praktyczne aspekty wdrożenia systemu do elektronicznego zarządzania dokumentacją
- Partnerstwo i wdrożenia kaskadowe
Magdalena Sawicka, Dyrektor Oddziału NASK w Białymstoku
Norbert Staszak, Kierownik Działu Wsparcia EZD w NASK-PIB
11:55 – 12:15
E-doręczenia- usługa nie tylko dla podmiotów publicznych
• Czym są eDORĘCZENIA
• Jak korzystać z eDORĘCZEŃ
• Co dają eDOR dla podmiotów publicznych. Jakie korzyści przyniosą eDOR dla przedsiębiorców i obywateli
• Obowiązek korzystania z eDOR – dlaczego ważne jest wprowadzenie obowiązku korzystania z eDOR. Jakie są perspektywy eDOR
Hubert Gniadowicz, Dyrektor Pionu Usług Cyfrowych, Centralny Ośrodek Informatyki
12:15 – 12:35
Wystąpienie: Ochrona danych osobowych w jednostkach samorządu terytorialnego – wyniki kontroli NIK
Charakterystyka stwierdzonych błędów i zaniedbań w zakresie ochrony danych osobowych.
Obszary, w których zostały stwierdzone niezgodności z obowiązującymi przepisami prawa.
Problemy wynikające z braku nadzoru nad przestrzeganiem przepisów prawa.
Wojciech Zambrzycki, p.o. Wicedyrektor Delegatury NIK w Białymstoku
12:35 – 12:55
Jak wdrożyć system ochrony sygnalistów w jednostkach sektora samorządowego?
• Podstawowe założenia przepisów o ochronie sygnalistów
• Jak poprawnie przygotować odpowiednie procedury
• Plan wdrożenia dyrektywy w organizacji
• Tworzenie dokumentacji wymaganej przez dyrektywę oraz schemat prowadzenia postępowań wyjaśniających
Konrad Komornicki, Zastępca Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych
12:55 – 13:40
Wystąpienie partnerskie
Zakres merytoryczny wystąpienia w trakcie potwierdzania
13:40-13:50 Zdjęcie
13:50-14:40 Lunch
14:40 – 17:00 Sesje równoległe
SALA I
14:40-15:40
Dyskusja: Udostępnianie informacji publicznych. Najważniejsze wnioski wynikające z praktyki i orzecznictwa. Proponowane zmiany w zakresie ustawy
Informacja publiczna jest interesującym tematem, ale także w praktyce sprawia wiele trudności w codziennej pracy w samorządzie terytorialnym. W trakcie dyskusji przedstawimy analizy w zakresie wykorzystywania informacji publicznej jako narzędzia pozyskiwania informacji gospodarczych, naukowych co nie jest zgodne z celem ustawy. Omówimy praktyczne przykłady zastosowania ustawy, omówimy zagadnienie odmowy prawa do informacji publicznej na przykładzie orzecznictwa i praktyki. Porozmawiamy o propozycjach zmiany ustawy, tak aby spełniać cel dostępu do informacji publicznej we współczesnym świecie, jednocześnie przeciwstawiając się nadmiernemu wykorzystywaniu tego instrumentu prawnego.
Moderator:
dr Magdalena Kuszmider, Radca prawny, Ekspertka Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Paneliści:
Sylwia Chruszcz, Sekretarz Powiatu Bolesławieckiego;
Monika Krasińska, Dyrektor Departamentu Orzecznictwa i Legislacji w Urzędzie Ochrony Danych Osobowych;
Aleksandra Król-Skowron, Sekretarz Gminy Bobrowniki;
Renata Leszcz, Sekretarz Gminy Niemce
SALA I
14:40-15:40
Dyskusja: Sztuczna inteligencja. Jak samorząd wykorzystuje narzędzie? Zastosowanie. Możliwości. Na co należy zwrócić uwagę w zakresie korzystania z AI?
Omówienie narzędzi, technik, metod skutecznego i efektywnego korzystania ze „sztucznej inteligencji”, zwiększające wydajność i efektywność działań urzędniczych. Zapytamy Czat GPT, co z jego punktu widzenia jest ważne w pracy sekretarza chcącego wykorzystywać AI, a później do tego odniesiemy otaczającą nas rzeczywistość. Porozmawiamy m.in. o automatyzacji, efektywnym zarządzaniu informacją, planowaniu i bezpieczeństwie danych. Pokażemy, jak upraszczać i jak nie komplikować korzystania z AI oraz też jak nie dać się oszukać.
Moderatorka:
Anna Jakubowska, Dyrektorka ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Katowicach i Wrocławiu
Paneliści:
Grzegorz Frugalski, Sekretarz Miasta Sosnowiec;
Krzysztof Sługocki, Specjalista ds. sztucznej inteligencji, Ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego;
Czat GPT, gość specjalny, który będzie równoprawnym członkiem rozmowy.
SALA II
14:40-15:00
Wystąpienie partnerskie
Zakres merytoryczny wystąpienia w trakcie potwierdzania
Prelegenci w trakcie potwierdzania
SALA II
14:40-15:00
Dyskusja: Cyberbezpieczeństwo. Najważniejsze elementy zarządzania w zakresie bezpieczeństwa w przestrzeni cyfrowej. Czy to wciąż trudny temat?
Cyberzagrożenia w samorządzie i ich konsekwencje dla urzędu i mieszkańców. Problemy gmin związane z przygotowaniem na atak oraz reakcją. Najnowsze metody zabezpieczania urzędu przed atakami cybernetycznymi. Perspektywa dużej i małej gminy, firmy IT.
Moderator:
Andrzej Banach, Dyrektor ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Gdańsku
Paneliści:
Juliusz Brzostek, Dyrektor ds. Cyberbezpieczeństwa w Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej Państwowy Instytut Badawczy;
Krzysztof Dyki, Prezes Zarządu Comcert SA;
Robert Migiel, Sekretarz Gminy Raba Wyżna;
Adam Sędziński, Sekretarz Gminy Redzikowo;
Sławomir Świder, Zastępca dyrektora Biura Obsługi Informatycznej i Telekomunikacyjnej Urzędu Miasta Rzeszowa
SALA II
16:00-17:00
Dyskusja: Cyfryzacja Samorządów. Praktyczne wdrożenia w administracji samorządowej
Inspirujący panel dyskusyjny poświęcony cyfryzacji samorządów, podczas którego dowiemy się, jak nowoczesne technologie rewolucjonizują pracę administracji samorządowej. W trakcie spotkania eksperci, praktycy i liderzy samorządów podzielą się swoimi doświadczeniami z wdrażania innowacyjnych rozwiązań cyfrowych, które usprawniają zarządzanie, podnoszą jakość usług publicznych i ułatwiają codzienną pracę urzędów. Panel będzie doskonałą okazją do poznania sprawdzonych praktyk, wymiany doświadczeń oraz zainspirowania się nowymi pomysłami na skuteczną cyfryzację. Czy cyfryzacja jest wyzwaniem czy szansą? Jakie korzyści może przynieść? Jak uniknąć pułapek wdrażania nowych systemów? Odpowiedzi na te pytania poznasz podczas tego panelu.
Moderator:
Robert Żarkowski, Dyrektor ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Szczecinie i Bydgoszczy
Paneliści:
dr inż. Katarzyna Kobierowska, Kierownik Produktu w Asseco Data Systems;
Radosław Maćkiewicz, Dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki;
Agnieszka Maślińska, Sekretarz Powiatu Koszalińskiego;
Marcin Skonieczka, Wójt Gminy Płużnica (2010–2023), Poseł na Sejm RP;
Michał Szałkowski, Informatyk, Kierownik Wydziału Organizacyjnego, Urzędu Miejskiego w Koronowie.
SALA III
14:40-15:00
Wystąpienie: Źródła finansowania innowacyjnych projektów w ramach środków zewnętrznych krajowych i europejskich. Gdzie szukać inspiracji do rozwoju usług świadczonych w administracji?
Rola funduszy unijnych w rozwoju inwestycjach samorządowych. Nowy okres programowania 2021-2027. Środki z KPO. Programy operacyjne i regionalne dla samorządów. Najważniejsze aspekty.
Marek Świć, Prawnik, Specjalista ds. projektów UE, Ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
SALA III
14:40-15:00
Dyskusja: Czy prawo pracy nadąża za potrzebami pracodawców samorządowych i pracowników?
Praca zdalna i rozwiązania hybrydowe w administracji samorządowej. Skuteczna motywacja a benefity pracownicze. Rożne pokolenia, różne potrzeby. Archaiczne przepisy prawa pracy i samorządowego prawa pracy – czas na zmiany?
Moderator:
Magdalena Olech, Ekspertka samorządowego prawa pracy, Ekspertka Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Paneliści:
Tomasz Czuczak, Sekretarz Miasta Słupska;
Anna Fil, Sekretarz Gminy Tyczyn;
Joanna Kaznowska, Burmistrz Gminy Bełżyce;
Marcin Stanecki, Główny Inspektor Pracy
SALA III
16:00-17:00
Dyskusja: Czy można przygotować pracowników do pracy w samorządzie terytorialnym? Czy oferta uczelni wyższych odpowiada na potrzeby pracodawców samorządowych?
Podczas panelu przedstawimy Państwu ogólną charakterystykę pracy w samorządzie terytorialnym, wymagania stawiane pracownikom, preferowane kompetencje i predyspozycje do pracy.
W odniesieniu do powyższego zastanowimy się, czy oferty Uczelni Wyższych odpowiadają ww. potrzebom oraz jak kształtuje się współpraca Uczelni Wyższych z Urzędami w kontekście formułowania programów studiów oraz w zakresie studenckich praktyk zawodowych.
Moderator:
dr Bogusław Suwara, Sekretarz Miasta Wejherowo, II Wiceprzewodniczący Zarządu Krajowej Rady Forów Sekretarzy
Paneliści:
Karolina Jaszczyk, Dyrektor Biura Związku Gmin i Powiatów Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego, Dominik Penar, Prodziekan ds. Rozwoju Akademii WSB, Przewodniczący Rady Miejskiej w Czeladzi; Anna Pisarczyk, Sekretarz Gminy Zagnańsk
20:00 Kolacja
Dzień II. 25 września 2024 r.
godziny: 09:30 – 15:00
9:30 – 11:15 Sesje równoległe
9:30 – 10:30
SALA I
Ochrona ludności i obrona cywilna w kontekście zadań samorządu terytorialnego – rozważania o projekcie ustawy
Ustawa z dnia 11 marca 2022 roku o obronie Ojczyzny uchyliła ustawę z dnia 21 listopada 1967 roku o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, która regulowała materię obrony cywilnej. W związku z tym powstało w polskim porządku prawnym zjawisko luki prawnej w tym zakresie. W celu uregulowania tej kwestii, przygotowany został projekt ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej, który upubliczniono w dniu 14 czerwca 2024 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji (nr UD70). W uzasadnieniu do powyższego projektu wskazano na szczególną rolę administracji samorządowej w kształtowaniu bezpieczeństwa publicznego i powszechnego oraz na pierwszoplanową rolę organów samorządowych w ochronie ludności. Wobec tego zapoznanie środowiska samorządowego z założeniami projektu ustawy wydaje się być nieodzowne. Należy zaznaczyć, że zagadnienie to ma szczególne znaczenie, w kontekście trwających działań wojennych na terenie Ukrainy i niepewnej sytuacji międzynarodowej.
Moderator:
Jarosław Dolny, doktor nauk prawnych, pracownik samorządowy, radca prawny, ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Paneliści:
Grzegorz Cichy, Prezes Unii Miasteczek Polskich, Burmistrz Gminy i Miasta Proszowice;
Andrzej Wojewódzki, Sekretarz Miasta Lublin, Przewodniczący Zarządu Krajowej Rady Forów Sekretarzy
SALA II
Wystąpienie w trakcie potwierdzania
Zakres merytoryczny wystąpienia w trakcie potwierdzania
Paneliści w trakcie potwierdzania
SALA III
Dyskusja: Centra Usług wspólnych. Jak zorganizować CUWy, aby były centrum dowodzenia procesami administracyjnymi w jednostkach samorządu terytorialnego
Skutki (zarówno pozytywne, jak i negatywne) utworzenia CUW w jednostce samorządu terytorialnego należy rozpatrywać w sposób wysoce zindywidualizowany. Wynika to z jednej strony z ogromnego zróżnicowania poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego – zarówno pod względem wielkościowym, jak i organizacyjnym, natomiast z drugiej strony – z niezwykle elastycznej regulacji prawnej dotyczącej CUW, umożliwiającej wdrażanie w poszczególnych JST znacząco różnych rozwiązań prawnych. W większości przypadków utworzenie CUW, nawet przy braku znaczących oszczędności finansowych, może w sposób korzystny przełożyć się na jakość świadczonych usług w postaci podniesienia standardu wykonywania zadań i obowiązków. Należy przy tym podkreślić, iż przy odpowiednim wdrożeniu, CUW może stworzyć organom wykonawczym bardzo dobre warunki do realizacji procesów zarządzania miastem, gminą, powiatem, czy samorządowym województwem, a CUW-y mogą stać się centrum dowodzenia procesami administracyjnymi w jednostkach samorządu terytorialnego. Panel dyskusyjny przewidziany w programie VIII Krajowego Kongresu Sekretarzy został zaplanowany jako rozważania na ten właśnie temat: jak zorganizować CUW-y, aby były centrum dowodzenia procesami administracyjnymi w jednostkach samorządu terytorialnego? Podejmiemy próbę odpowiedzi na pytania: czy wdrażać, jak i kiedy wdrażać obsługę wspólną i jakie mechanizmy warunkują sukces? Uczestnicy debaty podzielą się doświadczeniami związanymi z wdrożeniami CUW w jst, problemami, barierami oraz sukcesami.
Moderator:
Tadeusz Konarski, Prawnik, Ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Paneliści:
Robert Chaiński, Zastępca Burmistrza Gminy Świdwin;
Sylwia Chruszcz, Sekretarz Powiatu Bolesławieckiego;
dr Paweł Modrzyński, ekspert Wolters Kluwer, Specjalista w zakresie CUW
10:30 – 10:50
SALA I
Zarządzanie procesami i usługami w jednostkach samorządu terytorialnego
Wdrożenie podejścia procesowego jest zwykle wspierane przez implementację systemu informatycznego klasy EZD (elektroniczne zarządzanie dokumentami). System wspiera użytkowników i zapewnia funkcjonalności, dzięki którym możliwe jest elektroniczne uruchomienie procesów i usług, ich monitorowanie i zarządzanie.
Paweł Słupczyński, Starszy Konsultant ds. Rozwiązań Biznesowych w Comarch
SALA II
Wystąpienie: Skuteczne monitorowanie zmian prawnych w urzędzie – przygotowanie urzędu na kontrole RIO, NIK i wojewody
Zapewnienie zgodności działania jednostki samorządu terytorialnego z przepisami prawa to jeden z celów zarządzania według standardów kontroli zarządczej. Tymczasem ilość przepisów regulujących różne obszary działania samorządu oraz bardzo częste ich zmiany mogą być źródłem ewentualnych nieprawidłowości, co potwierdza raport Regionalnych Izb Obrachunkowych z kontroli przeprowadzonych w jednostkach samorządu terytorialnego. Monitorowanie zmian prawnych, które stanowi element zarządzania ryzykiem, przy wsparciu narzędzi informatycznych może skutecznie obniżyć prawdopodobieństwo wystąpienia nieprawidłowości.
Marcin Stępień, Dyrektor ds. rozwoju rynku GRC administracja publiczna i ochrona zdrowia Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.
SALA III
Wystąpienie w trakcie potwierdzania
Zakres merytoryczny wystąpienia w trakcie potwierdzania
Paneliści w trakcie potwierdzania
10:50 – 11:20 Przerwa kawowa
11:20-11:40
Wystąpienie: Nowe wyzwania dla Sekretarzy w obliczu zmian
MOTTO sesji: „Czasy się zmieniają i my zmieniamy się wraz z nimi” przysłowie rzymskie Żyjemy w środowisku VUCA i BANI i ta sytuacja zmusza każdego z nas nie tylko do radykalnej zmiany sposobu myślenia, ale także działania. W dobie obecnej Sekretarze stanęli przed nowymi wyzwaniami – jak pracować efektywnie w nowej rzeczywistości, jak motywować siebie i innych, jak radzić sobie ze swoimi i innych frustracjami oraz jak angażować się w zadania i cele. Celem sesji jest podniesienie świadomości uczestników dotyczącej życia w środowisku VUCA i dążenia do realizacji założeń środowiska BANI.
Jagoda Wąsowska, Trener I stopnia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, certyfikowany Coach Multi Level Coaching, konsultant, magister edukacji
11:40- 11:55
Amerykański model zarządzania personelem w samorządzie terytorialnym
Cztery sposoby do osiągnięcia pełnego sukcesu w zarządzaniu personelem. Doświadczenia oparte na ponad 30 letniej pracy w samorządzie terytorialnym w USA
11:55- 12:10
Konkurs Dobre Praktyki Organizacji i Zarządzania w Administracji Samorządowej – nagrody
12:10 – 13:10
Prezentacja Dobrych Praktyk Organizacji i Zarządzania w Administracji Samorządowej
13:10 – 14:10
Dyskusja: Propozycje zmian w prawie wyborczym. Wnioski de lege ferenda. Zadania i obowiązki samorządu terytorialnego
Zakres merytoryczny dyskusji w trakcie potwierdzania
Rafał Miszczuk, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Szczecin ds. organizacji wyborów ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
14:10-14:30 Zakończenie i podsumowanie Kongresu
KONIEC
SALA I
xxx Ustawa o ochronie ludności
xxx Wdrożenie podejścia procesowego jest zwykle wspierane przez implementację systemu informatycznego klasy EZD (elektroniczne zarządzanie dokumentami). System wspiera użytkowników i zapewnia funkcjonalności, dzięki którym możliwe jest elektroniczne uruchomienie procesów i usług, ich monitorowanie i zarządzanie.
Paweł Słupczyński, Starszy Konsultant ds. Rozwiązań Biznesowych w Comarch
SALA II
xxx
GUS, xxxx
SALA III
Zarządzanie trudnymi sytuacjami w pracy Sekretarza
Ewa Stelmach, Trener mentalny i psycholog sportu
19:30
xxx 14:40 Zakończenie i podsumowanie Kongresu
Gala wręczenia Nagród Europejskiego Znaku Jakości Zarządzania w Samorządzie Terytorialnym – ELoGE –
Wystąpienie – Gość Specjalny: Boris Lazov, Centre of Expertise for Good Governance, Rada Europy
Uroczysta Kolacja
12.45 – 14.15 Sesje plenarne
xxx 13:20 – 13:30 Zdjęcie grupowe
13:40 – 14:00 białe tło
Wybory. Nowe wyzwania dla samorządów i Centralny Rejestr Wyborców – wdrożenie od 1 sierpnia 2023
Rafał Miszczuk, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Szczecin ds. organizacji wyborów, ekspert FRDL
xxxx 15:45 – 16:45 Przerwa obiadowa
xxx 15:45 – 16:45 Sesje równoległe
xxx 13:30 – 14:05 Przerwa kawowa
14:25 – 15:25 Białe tło
SALA I
Zarządzanie ryzykiem jako system wczesnego ostrzegania
Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych pokazało, jak ważne jest dysponowanie efektywnie działającym systemem zarządzania ryzykiem. Takim, który umożliwia nie tylko szybką identyfikację ryzyka i jego ocenę, ale także zaplanowanie i wdrożenie mechanizmów kontrolnych. Wyznacznikiem efektywności systemu jest wdrożenie bieżącego monitorowanie ryzyka. Aby proces zarządzania ryzykiem mógł działać efektywnie, powinien być wspierany nowoczesnymi narzędziami IT. W trakcie wystąpienia krok po kroku przeanalizujemy proces realizacji zarządzania ryzykiem w urzędzie. Przyjrzymy się poszczególnym etapom realizacji tego procesu od wdrożenia po utrzymanie. Przeanalizujemy największe bariery związane z tym procesem i postaramy się podpowiedzieć rozwiązania. Wszystko na przykładzie konkretnych procesów realizowanych w JST.
Anna Królak, audytor wewnętrzny,
Joanna Przybylska, audytor wewnętrzny, specjalista ds kontroli zarządczej,
Marcin Stępień, Dyrektor ds. rozwoju rynku GRC administracja publiczna i ochrona zdrowia Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.
SALA II
Funkcjonowanie audytu w jst. Użyteczność funkcji audytu. Kiedy i dlaczego audyty mają być skutecznym narzędziem zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego?
W trakcie panelu odpowiemy na pytania Czego może oczekiwać kierownik jednostki i kadra zarządzająca od audytora wewnętrznego? Czy audyt może być skutecznym narzędziem do zarządzania w jst? Największe obawy związane z funkcjonowaniem audytu w jst? Panel pod patronatem merytorycznym Instytut Audytorów Wewnętrznych IIA Polska, który jest częścią The Institute of Internal Auditors i należy do European Confederation of Institutes of Internal Auditing (ECIIA). Od ponad 15 lat jest największą w kraju organizacją zajmującą się kompleksowo problematyką audytu wewnętrznego, umacnianiem rangi zawodowej audytorów oraz integracją środowiska audytorskiego.
Aleksandra Król-Skowron, Sekretarz Gminy Bobrowniki,
Katarzyna Lenczyk-Woroniecka, Członek Zarządu IIA Polska,
Wojciech Polakiewicz, Audytor Wewnętrzny z certyfikatem CGAP,
Lucyna Wójtowicz, Radca prawny, audytor, ekspert FRDL.
Moderacja panelu:
Marzena Staniszewska, Wiceprezes IIA Polska. Audytor wewnętrzny MF, QA
SALA III
Kodeks postępowania w zakresie danych osobowych dla jednostek samorządu terytorialnego – propozycja ujednolicenia procedur regulujących system ochrony danych osobowych w sektorze publicznym
Panel dyskusyjny będzie poświęcony problematyce ochrony danych osobowych w jednostkach samorządu terytorialnego, a także propozycji ujednolicenia systemu ochrony danych osobowych. Tematyka ochrony danych osobowych w sektorze publicznym jest skomplikowana, dotyka wielu obszarów, a niejednorodność przepisów sprawia, że w analogicznych sytuacjach mamy odmienne stanowiska, interpretacje, wreszcie odmienne wewnętrzne regulacje. W trakcie spotkania omówimy podstawowe zagadnienia ochrony danych osobowych, problematykę ich interpretacji i zastosowania w sektorze publicznym. Omówmy dobre praktyki na przykładach samorządów, a także na zaprezentujemy wstępne proponowane rozwiązania kodeksu ochrony danych dla jst.
Anna Chodasewicz-Izaszek, Sekretarz Gminy Pabianice,
Michał Landowski, Sekretarz Powiatu Pruszkowskiego,
Monika Sroczyńska, Sekretarz Gminy Ksawerów.
Moderacja panelu:
dr Magdalena Kuszmider, radca prawny.
15:25 – 15.45 Szare tło
SALA I
Dostępność w administracji samorządowej. Najważniejsze wnioski z wdrożonych przepisów, kierunki zmian i propozycje dotyczące realności rozwiązań w zakresie dostępności w JST
dr Izabela Mrochen, Certyfikowany ekspert ds. dostępności cyfrowej
SALA II
Samodzielność statutowa w najnowszym orzecznictwie. Co i jak ująć w statucie jednostki samorządu terytorialnego?
Nie jest łatwo wyznaczyć granice samodzielności statutowej jednostek samorządu terytorialnego. Z jednej strony ma ona źródło w Konstytucji, z drugiej strony ustawodawca wprost reguluje wiele aspektów „ustroju wewnętrznego” gmin, powiatów i województw. Podczas wystąpienia omówione zostaną zatem podstawowe zasady kształtowania statutów, których znajomość może pomóc uniknąć sporów z organem nadzoru lub zyskać argumenty w przypadku spraw zawisłych przed sądem administracyjnym. W szczególności poruszone będą kwestie uregulowania wewnętrznego procesu legislacyjnego oraz obradowania z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość poza stanem epidemii czy zagrożenia epidemicznego.
dr Adrian Misiejko, konsultant w Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna z siedzibą w Poznaniu, adiunkt na UKW w Bydgoszczy
SALA III
Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w podmiotach publicznych jako fundament cyfrowej administracji
Magdalena Sawicka, Dyrektor Oddziału NASK w Białymstoku