9.30-10.30
Rejestracja
10.30-11.00
Otwarcie Kongresu
Krystyna Sieniawska – przewodnicząca Krajowej Rady Samorządowych Kolegiów Odwoławczych, prezes SKO w Krakowie
Grzegorz Frugalski – przewodniczący Krajowej Rady Forów Sekretarzy, Sekretarz Miasta Sosnowiec
dr Cezary Trutkowski – prezes zarządu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej
11.00-16.00
Sesja plenarna
11.00-11.40
SPRAWNY URZĄD
Postępowanie administracyjne, orzecznictwo i doświadczenia we współpracy z samorządowymi kolegiami odwoławczymi
prof. dr hab. Czesław Martysz – prezes SKO w Katowicach, dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Współpraca sekretarzy z organami stanowiącymi po zmianach ustaw ustrojowych – aspekty prawne i praktyczne
dr Rafał Budzisz – adiunkt w Zakładzie Prawa Samorządu Terytorialnego Katedry Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego oraz trener FRDL
11.40-12.20
EFEKTYWNY SAMORZĄD
Czy obecne formy współpracy JST są wystarczające?
prof. UAM dr hab. Krystian Ziemski – wykładowca w Katedrze Prawa Administracyjnego i Nauki o Administracji Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, radca prawny, założyciel i partner zarządzający Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski&Partners sp.k. w Poznaniu
Elektronizacja zamówień publicznych oraz nadchodzące zmiany w prawie zamówień publicznych
Krzysztof Puchacz – ekspert z zakresu finansów publicznych, kontroli zarządczej i zamówień publicznych, trener FRDL, b. wieloletni pracownik Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie
12.20-12.40
Przerwa kawowa
12.40-13.20
SAMORZĄD Z PERSPEKTYWAMI
Rozwój systemu rejestrów państwowych, problematyka dublowania e-usług w samorządach, rozwój dowodów osobistych
Piotr Artur Gajewski – dyrektor Departamentu Systemów Państwowych w Ministerstwie Cyfryzacji
Jak budować nowoczesne e-Usługi i integrować je z obecnie posiadanymi systemami
Paweł Sawczuk –product manager O4B
13.20-14.00
SPRAWNE KADRY SAMORZĄDOWE
Motywacja – dlaczego jest tak ważna i jak ją wdrażać?
Karolina Hudowicz – trener i psycholog biznesu
Funkcja kadry zarządzającej w zakresie zarządzania zespołem pracowników w rozumieniu prawa pracy
Beata Sikora-Nowakowska – prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i technicznego bezpieczeństwa pracy
14.00-14.20
BEZPIECZENE DANE
Cyberbezpieczeństwo jednostek samorządu terytorialnego w świetle wyników badania Najwyższej Izby Kontroli
Marek Bieńkowski – dyrektor Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego w Najwyższej Izbie Kontroli
14.20-15.20
Obiad w restauracji hotelu Novotel Warszawa Centrum
15.20-16.00
BEZPIECZENE DANE
Cyberbezpieczeństwo – wyzwania dla samorządów w świetle ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, kierunki działań i planowane zmiany istotne z punktu widzenia administracji samorządowej
Robert Kośla – dyrektor Departamentu Cyberbezpieczeństwa w Ministerstwie Cyfryzacji
Cyberbezpieczeństwo warunkiem sprawnego funkcjonowania JST
dr Ewa Weber i Dariusz Jędryczek –eksperci SmartechIT
16.00-17.30
SAMORZĄD Z PERSPEKTYWAMI
Co mówią nam raporty o stanie gminy? – wyniki badania FRDL
dr Cezary Trutkowski – prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej
Panel dyskusyjny: Zmiany organizacyjne urzędów. Dostosowanie do potrzeb i oczekiwań społecznych a zmiany organizacyjne w urzędach. Czy urzędy i sekretarze są przygotowani na zmiany i jak je wdrażają?
- Jak skutecznie przeprowadzić zmiany organizacyjne w urzędzie?
- Jak organizować pracę urzędu w obliczu takich procesów, jak deglomeracja i depopulacja?
- Jak dostosować urząd do zmieniających się potrzeb i oczekiwań mieszkańców?
Moderator: Marcin Smala – wiceprezes Zarządu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej
Paneliści: Tomasz Napiórkowski – dyrektor Departamentu Rozwoju Usług Cyfrowych Ministerstwa Cyfryzacji, Mirosław Birecki – Starosta Kluczborski, dr hab. Jarosław Czerw – Sekretarz Gminy Gościeradów, Paweł Brola – Sekretarz Gminy i Miasta Chęciny, dr Ewa Weber – prezes Śląskiej Sieci Metropolitalnej Sp. z o. o, Marcin Wojdat – Sekretarz m. st Warszawy
17.30-18.30
Spotkania networkingowe
20.00
Kolacja, integracja uczestników (sala Irys,Róża i Lilia)
Dzień drugi – 20 września 2019 (piątek)
9.00 – 12.10
Panele dyskusyjne z udziałem ekspertów branżowych
oraz sekretarzy
9.00-10.30
Panele dyskusyjne : I blok
SPRAWNE KADRY SAMORZĄDOWE (sala Irys)
gospodarz panelu: Śląskie Forum Sekretarzy
Panel dyskusyjny: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Rekrutacja w samorządzie – jak samorząd radzi sobie z aktualną trudną sytuacją na rynku pracy przy obsadzaniu wolnych urzędniczych stanowisk pracy? Co samorząd oferuje, aby przyciągnąć potencjalnych kandydatów?
- Zmiana pokoleniowa w instytucjach samorządowych – jak jesteśmy przygotowania na młode pokolenie?
- Radzenie sobie z wypaleniem zawodowym pracowników – jak wdrażać program mentoringu, rotacji stanowisk pracy, awansów?
Moderator: Małgorzata Ochęduszko-Ludwik – dyrektor Urzędu Miasta Czeladź, b. członek Zarządu Województwa Śląskiego
Paneliści: Grzegorz Frugalski – Sekretarz Miasta Sosnowca, Aleksandra Król-Skowron – Sekretarz Gminy Bobrowniki, dr Bogusław Suwara – Sekretarz Miasta Wejherowa, Jarosław Trojanowski – Sekretarz Miasta Sieradza
EFEKTYWNY SAMORZĄD (sala Róża)
gospodarz panelu: Forum Sekretarzy Samorządów Lokalnych Województwa Mazowieckiego
Panel dyskusyjny: Współpraca samorządów – najefektywniejsze rozwiązania wspólnego zakupu usług samorządów w celu racjonalizacji ich kosztów.
- Jak obniżyć koszty obsługi administracyjnej i poprawić jej jakość?
- Dobre praktyki w zakresie współpracy gmin i powiatów we wspólnym zakupie usług
- Wspólne zakupy usług w obrębie jednostki, centra usług wspólnych w praktyce
Moderator : Maciej Kiełbus – Partner w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski&Partners sp.k. w Poznaniu
Paneliści: Magdalena Targońska – kierownik Wydziału Wspólnych Zakupów w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Mazowieckiego, Marek Pszonak – Sekretarz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Igor Amrozik – członek Zarządu Związku Powiatów Województwa Dolnośląskiego oraz trener FRDL, Sławomir Rudkowski – konsultant ds. rozwiązań MDS&IT, Paweł Szmajda – product manager Platformy Comarch ERGO
10.30-10.40
Przerwa kawowa
10.40-12.10
Panele dyskusyjne : II blok
BEZPIECZENE DANE (sala Irys)
gospodarz panelu: Forum Sekretarzy Województwa Podkarpackiego
Panel dyskusyjny: Praktyczne doświadczenia JST po wdrożeniu RODO oraz przygotowanie do kontroli instytucji w zakresie bezpieczeństwa danych.
- Jakie są najczęstsze problemy po 1,5 roku funkcjonowania RODO? Jak je rozwiązać?
- Jak się przygotować do kontroli z UODO?
- Na jakie dziedziny funkcjonowania samorządu należy zwrócić szczególną uwagę?
- Jak skutecznie zabezpieczyć dane w jednostce?
- Jakich użyć środków bezpieczeństwa w tym celu?
Moderatorki: dr Agnieszka Skorupka – adwokat w Kancelarii Prawnej Budnik, Posnow i Partnerzy we Wrocławiu oraz Anna Mitoraj – adwokat w Kancelarii Prawnej Budnik, Posnow i Partnerzy we Wrocławiu
Paneliści: dr Maciej Kawecki – dziekan Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie, koordynator krajowej reformy ochrony danych osobowych oraz były dyrektor Departamentu Zarządzania Danymi w Ministerstwie Cyfryzacji, Andrzej Wojewódzki – Sekretarz Miasta Lublin, Gabriel Waliłko – Sekretarz Gminy Harasiuki, Ewa Plesnerowicz-Durska – trener FRDL
SPRAWNY URZĄD (sala Róża)
gospodarz panelu: sekretarze z woj. lubuskiego
Panel dyskusyjny: Rozpatrywanie petycji, skarg i wniosków w organie wykonawczym i uchwałodawczym gminy, zasady pracy i rola komisji rozpatrywania skarg, wniosków i petycji po zmianach ustaw ustrojowych.
- Kwestie proceduralne petycji, skarg i wniosków.
- Przedmiot petycji, skarg i wniosków oraz rola komisji skarg i wniosków.
- Problemy w zakresie rozpatrywania skarg i wniosków – jak ich unikać?
- Co to jest skarga, wniosek, petycja? Czy prowadzimy jeden czy dwa rejestry skarg i wniosków? Jakie skargi rozpatrujemy?
Moderator: dr Ewy Bosy – członek SKO w Zielonej Górze, ekspert w zakresie ustroju i zadań jednostek samorządu terytorialnego oraz trener FRDL
Paneliści: dr Rafał Budzisz – adiunkt w Zakładzie Prawa Samorządu Terytorialnego Katedry Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego oraz trener FRDL, Krzysztof Nowak – dyrektor Wydziału Nadzoru Prawnego w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach, Ewa Trzcińska – Sekretarz Miasta Zielona Góra, Sylwia Panaś – Sekretarz Gminy Babimost, Łukasz Grunwald – menadżer projektu POSIEDZENIA.PL
12.10-12.30
Przerwa kawowa
12.30-14.00
SALA PLENARNA (Irys i Róża)
Bilans wdrożenia RODO w administracji publicznej
dr Maciej Kawecki – dziekan Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie, koordynator krajowej reformy ochrony danych osobowych oraz były dyrektor Departamentu Zarządzania Danymi w Ministerstwie Cyfryzacji
Współpraca międzynarodowa forów sekretarzy na rzecz profesjonalizacji i rozwoju zawodowego pracowników administracji samorządowej
Peter Ágh – dyrektor wykonawczy ICMA Europe
Krajowa Rada Forów Sekretarzy – aktualne i planowane działania, dyskusja sekretarzy
Grzegorz Frugalski – przewodniczący Krajowej Rady Forów Sekretarzy, Sekretarz Miasta Sosnowca