Dzień I. 24 września 2024 r.
godziny: 10:00 – 17:00
10:00 – 10:20 Uroczyste otwarcie VIII Krajowego Kongresu Sekretarzy
10:20 – 13:20 Sesje plenarne
10:20 – 11:40
Debata: Najważniejsze wyzwania w samorządzie terytorialnym
Moderator:
Grzegorz Kubalski, Zastępca Dyrektora Biura w Związku Powiatów Polskich
Paneliści:
Dorota Bąbiak – Kowalska, Dyrektor Zarządzający, Unia Metropolii Polskich; Koordynator komisji w Unii Metropolii Polskich
prof. dr hab. Zygmunt Frankiewicz, Senator, Przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w Senacie RP
Magdalena Majkowska, Sekretarz Miasta Wieluń, I Wiceprzewodnicząca Zarządu Krajowej Rady Forów Sekretarzy JST
Jerzy Stępień, Przewodniczący Rady Fundatorów Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
dr Bogusław Suwara, Sekretarz Miasta Wejherowo, II Wiceprzewodniczący Zarządu Krajowej Rady Forów Sekretarzy JST
dr Cezary Trutkowski, Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
11:40 – 11:55
Wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Forów Sekretarzy JST działającej przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Magdalena Majkowska, Sekretarz Miasta Wieluń, I Wiceprzewodnicząca Zarządu Krajowej Rady Forów Sekretarzy JST
Andrzej Wojewódzki, Sekretarz Miasta Lublin, Przewodniczący Zarządu Krajowej Rady Forów Sekretarzy JST
11:55 – 12:15
Wystąpienie: EZD jako instrument realizacji celów polityk publicznych – stan oraz strategia rozwoju i wdrażania EZD RP w jednostkach samorządu terytorialnego
- Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w podmiotach publicznych jako fundament cyfrowej administracji
- Jak skutecznie wdrożyć EZD RP we współpracy z NASK – rola i zadania Operatora EZD
- Jak zostać użytkownikiem EZD RP – praktyczne aspekty wdrożenia systemu do elektronicznego zarządzania dokumentacją
- Partnerstwo i wdrożenia kaskadowe
Magdalena Sawicka, Dyrektor Oddziału NASK w Białymstoku
Norbert Staszak, Kierownik Działu Wsparcia EZD w NASK-PIB
12:15 – 12:35
E-doręczenia- usługa nie tylko dla podmiotów publicznych
• Czym są eDORĘCZENIA
• Jak korzystać z eDORĘCZEŃ
• Co dają eDOR dla podmiotów publicznych. Jakie korzyści przyniosą eDOR dla przedsiębiorców i obywateli
• Obowiązek korzystania z eDOR – dlaczego ważne jest wprowadzenie obowiązku korzystania z eDOR. Jakie są perspektywy eDOR
Hubert Gniadowicz, Dyrektor Pionu Usług Cyfrowych, Centralny Ośrodek Informatyki
12:35 – 12:55
Jak wdrożyć system ochrony sygnalistów w jednostkach sektora samorządowego?
• Podstawowe założenia przepisów o ochronie sygnalistów
• Jak poprawnie przygotować odpowiednie procedury
• Plan wdrożenia dyrektywy w organizacji
• Tworzenie dokumentacji wymaganej przez dyrektywę oraz schemat prowadzenia postępowań wyjaśniających
Konrad Komornicki, Zastępca Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych
12:55 – 13:40
Dyskusja: Cyfryzacja Samorządów dzięki e-commerce
Omówimy kilka kluczowych kwestii dotyczących: budowania wizerunku nowoczesnego samorządu poprzez wprowadzanie cyfrowych płatności. Uczestnicy dyskusji omówią jak działa e-commerce i kody QR w samorządzie, czym jest to rozwiązanie, czy warto i czy dla każdej Jednostki Samorządu Terytorialnego je wdrażać? Prelegenci pochylą się nad tematem poprawy obsługi mieszkańców poprzez innowacyjne metody płatnicze. Opowiedzą o nowym filarze Programu Polska Bezgotówkowa, założeniach programu i korzyściach dla samorządów. W trakcie dyskusji jej uczestnicy odpowiedzą na pytanie czy cyfryzacja w samorządach i nowoczesna obsługa bankowa musi być droga i jak zaoszczędzić poprzez digitalizację?
Moderator:
Igor Zacharjasz, Dyrektor ds. rozwiązań dla kanałów cyfrowych w dziale rozwoju produktów w Europie Środkowo-Wschodniej, Visa
Paneliści:
Monika Grabowska, Dyrektor obszaru sprzedaży i współpracy z agentami rozliczeniowymi w Fundacji Polska Bezgotówkowa
Bogdan Klimaszewski, Dyrektor Biura Długu i Restrukturyzacji Wierzytelności Urzędu Miasta st. Warszawy
Radosław Szewczak, Dyrektor Departamentu Sektora Publicznego w Banku Citi Handlowy
Artur Żymańczyk, Country Manager Worldline Financial Services S.A.
13:40-13:50 Zdjęcie grupowe
13:50-14:40 Lunch
14:40 – 17:00 Sesje równoległe
SALA I
14:40-15:00
Wystąpienie: Źródła finansowania innowacyjnych projektów w ramach środków zewnętrznych krajowych i europejskich. Gdzie szukać inspiracji do rozwoju usług świadczonych w administracji?
Rola funduszy unijnych w rozwoju inwestycjach samorządowych. Nowy okres programowania 2021-2027. Środki z KPO. Programy operacyjne i regionalne dla samorządów. Najważniejsze aspekty.
Marek Świć, Prawnik, Specjalista ds. projektów UE, Ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
SALA II
14:40-15:00
Wystąpienie: Efektywne Zarządzanie Korespondencją: Multiskrzynka e-Kancelaria jako Narzędzie Integracji e-Doręczeń, ePUAP, Poczty i Email
Dzięki multiskrzynce e-Kancelaria zyskasz możliwość łatwej i intuicyjnej obsługi korespondencji, integrując różne kanały komunikacji takie jak: e-doręczenia, e-mail, ePUAP, e-nadawca Poczty Polskiej, systemy kurierskie oraz pocztę tradycyjną
Przemysław Walichowski, Regionalny Dyrektor Sprzedaży, BonaSoft
SALA III
14:40-15:00
Wystąpienie: Ochrona danych osobowych w jednostkach samorządu terytorialnego – wyniki kontroli NIK
Charakterystyka stwierdzonych błędów i zaniedbań w zakresie ochrony danych osobowych. Obszary, w których zostały stwierdzone niezgodności z obowiązującymi przepisami prawa. Problemy wynikające z braku nadzoru nad przestrzeganiem przepisów prawa.
Wojciech Zambrzycki, p.o. Wicedyrektora Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Białymstoku
SALA I
15:00-16:00
Dyskusja: Czy prawo pracy nadąża za potrzebami pracodawców samorządowych i pracowników?
Praca zdalna i rozwiązania hybrydowe w administracji samorządowej. Skuteczna motywacja a benefity pracownicze. Rożne pokolenia, różne potrzeby. Archaiczne przepisy prawa pracy i samorządowego prawa pracy – czas na zmiany?
Moderator:
Magdalena Olech, Ekspertka samorządowego prawa pracy, Ekspertka Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Paneliści:
Tomasz Czuczak, Sekretarz Miasta Słupska
Anna Fil, Sekretarz Gminy Tyczyn
Joanna Kaznowska, Burmistrz Bełżyc
Marcin Stanecki, Główny Inspektor Pracy
SALA II
15:00-16:00
Dyskusja: Cyberbezpieczeństwo. Najważniejsze elementy zarządzania w zakresie bezpieczeństwa w przestrzeni cyfrowej. Czy to wciąż trudny temat?
Cyberzagrożenia w samorządzie i ich konsekwencje dla urzędu i mieszkańców. Problemy gmin związane z przygotowaniem na atak oraz reakcją. Najnowsze metody zabezpieczania urzędu przed atakami cybernetycznymi. Perspektywa dużej i małej gminy, firmy IT.
Moderator:
Andrzej Banach, Dyrektor ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Gdańsku
Paneliści:
Juliusz Brzostek, Dyrektor ds. Cyberbezpieczeństwa w Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej Państwowy Instytut Badawczy
Krzysztof Dyki, Prezes Zarządu Comcert SA
Robert Migiel, Sekretarz Gminy Raba Wyżna
Adam Sędziński, Sekretarz Gminy Redzikowo
Sławomir Świder, Zastępca dyrektora Biura Obsługi Informatycznej i Telekomunikacyjnej Urzędu Miasta Rzeszowa
SALA III
15:00-16:00
Dyskusja: Udostępnianie informacji publicznych. Najważniejsze wnioski wynikające z praktyki i orzecznictwa. Proponowane zmiany w zakresie ustawy
Informacja publiczna jest interesującym tematem, ale także w praktyce sprawia wiele trudności w codziennej pracy w samorządzie terytorialnym. W trakcie dyskusji przedstawimy analizy w zakresie wykorzystywania informacji publicznej jako narzędzia pozyskiwania informacji gospodarczych, naukowych co nie jest zgodne z celem ustawy. Omówimy praktyczne przykłady zastosowania ustawy, omówimy zagadnienie odmowy prawa do informacji publicznej na przykładzie orzecznictwa i praktyki. Porozmawiamy o propozycjach zmiany ustawy, tak aby spełniać cel dostępu do informacji publicznej we współczesnym świecie, jednocześnie przeciwstawiając się nadmiernemu wykorzystywaniu tego instrumentu prawnego.
Moderator:
dr Magdalena Kuszmider, Radca prawny, Ekspertka Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Paneliści:
Sylwia Chruszcz, Sekretarz Powiatu Bolesławieckiego
Monika Krasińska, Dyrektor Departamentu Orzecznictwa i Legislacji w Urzędzie Ochrony Danych Osobowych
Aleksandra Król-Skowron, Sekretarz Gminy Bobrowniki
Renata Leszcz, Sekretarz Gminy Niemce
SALA I
16:00-17:00
Dyskusja: Czy można przygotować pracowników do pracy w samorządzie terytorialnym? Czy oferta uczelni wyższych odpowiada na potrzeby pracodawców samorządowych?
Podczas panelu przedstawimy Państwu ogólną charakterystykę pracy w samorządzie terytorialnym, wymagania stawiane pracownikom, preferowane kompetencje i predyspozycje do pracy.
W odniesieniu do powyższego zastanowimy się, czy oferty Uczelni Wyższych odpowiadają ww. potrzebom oraz jak kształtuje się współpraca Uczelni Wyższych z Urzędami w kontekście formułowania programów studiów oraz w zakresie studenckich praktyk zawodowych.
Moderator:
dr Bogusław Suwara, Sekretarz Miasta Wejherowo, II Wiceprzewodniczący Zarządu Krajowej Rady Forów Sekretarzy JST
Paneliści:
Karolina Jaszczyk, Dyrektor Biura Związku Gmin i Powiatów Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego
Dominik Penar, Prodziekan ds. Rozwoju Akademii WSB, Przewodniczący Rady Miejskiej w Czeladzi
Anna Pisarczyk, Sekretarz Gminy Zagnańsk
SALA II
16:00-17:00
Dyskusja: Cyfryzacja Samorządów. Praktyczne wdrożenia w administracji samorządowej
Inspirujący panel dyskusyjny poświęcony cyfryzacji samorządów, podczas którego dowiemy się, jak nowoczesne technologie rewolucjonizują pracę administracji samorządowej. W trakcie spotkania eksperci, praktycy i liderzy samorządów podzielą się swoimi doświadczeniami z wdrażania innowacyjnych rozwiązań cyfrowych, które usprawniają zarządzanie, podnoszą jakość usług publicznych i ułatwiają codzienną pracę urzędów. Panel będzie doskonałą okazją do poznania sprawdzonych praktyk, wymiany doświadczeń oraz zainspirowania się nowymi pomysłami na skuteczną cyfryzację. Czy cyfryzacja jest wyzwaniem czy szansą? Jakie korzyści może przynieść? Jak uniknąć pułapek wdrażania nowych systemów? Odpowiedzi na te pytania poznasz podczas tego panelu.
Moderator:
Robert Żarkowski, Dyrektor ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Szczecinie i Bydgoszczy
Paneliści:
dr inż. Katarzyna Kobierowska, Kierownik Produktu w Asseco Data Systems
Radosław Maćkiewicz, Dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki
Agnieszka Maślińska, Sekretarz Powiatu Koszalińskiego
Karolina Matysiak, Dyrektor ds. Rozwoju Usług Płatniczych w Centralnym Ośrodku Informatyki
Marcin Skonieczka, Wójt Gminy Płużnica (2010–2023), Poseł na Sejm RP
Michał Szałkowski, Informatyk, Kierownik Wydziału Informatyki i Organizacji, Urzędu Miejskiego w Koronowie
SALA III
16:00-17:00
Współpraca samorządu z organizacjami pozarządowymi – nowe trendy i dobre praktyki. Pomysły dla Sekretarzy
• Prekursorskie i nieszablonowe podejście do zlecania zadań NGO-som – doświadczenia, rezultaty oraz trudności w realizacji tych działań.
• Nowe trendy we współpracy z organizacjami pozarządowymi – jak zmieniają się zasady zlecania zadań i jakie modele współpracy są najskuteczniejsze?
• Planowane działania i konkursy na przyszły rok – zapowiedź nadchodzących inicjatyw i programów wsparcia dla NGO-sów.
• Dobre praktyki w pobudzaniu lokalnych organizacji do działania na rzecz mieszkańców – jak budować zaangażowanie i wspierać aktywność społeczności lokalnych?
Moderator:
Małgorzata Zielińska, Członkini Zarządu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Paneliści:
Artur Gluziński, Specjalista z zakresu współpracy administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi, Ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Marek Maluchnik, Sekretarz Miasta Nasielsk
Anna Marchlik, Sekretarz Miasta Marki
17:00-17:30 NETWORKING
20:00 Kolacja
Dzień II. 25 września 2024 r.
godziny: 09:00 – 16:00
9:00 – 10:50 Sesje równoległe
SALA I
9:30:10:30
Dyskusja: Centra Usług wspólnych. Jak zorganizować CUWy, aby były centrum dowodzenia procesami administracyjnymi w jednostkach samorządu terytorialnego
Skutki (zarówno pozytywne, jak i negatywne) utworzenia CUW w jednostce samorządu terytorialnego należy rozpatrywać w sposób wysoce zindywidualizowany. Wynika to z jednej strony z ogromnego zróżnicowania poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego – zarówno pod względem wielkościowym, jak i organizacyjnym, natomiast z drugiej strony – z niezwykle elastycznej regulacji prawnej dotyczącej CUW, umożliwiającej wdrażanie w poszczególnych JST znacząco różnych rozwiązań prawnych. W większości przypadków utworzenie CUW, nawet przy braku znaczących oszczędności finansowych, może w sposób korzystny przełożyć się na jakość świadczonych usług w postaci podniesienia standardu wykonywania zadań i obowiązków. Należy przy tym podkreślić, iż przy odpowiednim wdrożeniu, CUW może stworzyć organom wykonawczym bardzo dobre warunki do realizacji procesów zarządzania miastem, gminą, powiatem, czy samorządowym województwem, a CUW-y mogą stać się centrum dowodzenia procesami administracyjnymi w jednostkach samorządu terytorialnego. Jak zorganizować CUW-y, aby były centrum dowodzenia procesami administracyjnymi w jednostkach samorządu terytorialnego? Podejmiemy próbę odpowiedzi na pytania: czy wdrażać, jak i kiedy wdrażać obsługę wspólną i jakie mechanizmy warunkują sukces? Uczestnicy debaty podzielą się doświadczeniami związanymi z wdrożeniami CUW w jst, problemami, barierami oraz sukcesami.
Moderator:
Tadeusz Konarski, Prawnik, Ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Paneliści:
Robert Chaiński, Zastępca Burmistrza Miasta Świdwin
Sylwia Chruszcz, Sekretarz Powiatu Bolesławieckiego
dr Paweł Modrzyński, Ekspert Wolters Kluwer, Specjalista w zakresie CUW, Katedra Finansów i Rachunkowości, Wydział Zarządzania Politechnika Bydgoska im. J.J. Śniadeckich
SALA II
09:30-10:15
Dyskusja: Sztuczna inteligencja. Jak samorząd wykorzystuje narzędzie? Zastosowanie. Możliwości. Na co należy zwrócić uwagę w zakresie korzystania z AI?
Omówienie narzędzi, technik, metod skutecznego i efektywnego korzystania ze „sztucznej inteligencji”, zwiększające wydajność i efektywność działań urzędniczych. Zapytamy Czat GPT, co z jego punktu widzenia jest ważne w pracy sekretarza chcącego wykorzystywać AI, a później do tego odniesiemy otaczającą nas rzeczywistość. Porozmawiamy m.in. o automatyzacji, efektywnym zarządzaniu informacją, planowaniu i bezpieczeństwie danych. Pokażemy, jak upraszczać i jak nie komplikować korzystania z AI oraz też jak nie dać się oszukać.
Moderatorka:
Anna Jakubowska, Dyrektorka ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Katowicach i Wrocławiu
Paneliści:
Grzegorz Frugalski, Sekretarz Miasta Sosnowiec
Krzysztof Sługocki, Specjalista ds. sztucznej inteligencji, Ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Czat GPT, gość specjalny, który będzie równoprawnym członkiem rozmowy
SALA II
10:15-10:30
Wystąpienie: Jak tworzyć przestrzeń dla mieszkańców uwzględniając demografię i zmiany potrzeb
• Proces tworzenia przestrzeni – wsparcie statystyczne od diagnozy poprzez plan do monitorowania i reakcji na potrzeby.
• Analiza demograficzna – struktura ludności jako baza do planowania.
• Analiza przestrzenna istniejących zasobów statystycznych – co wiemy o jst.
• Monitorowanie – jak pomagamy w monitorowaniu kluczowych obszarów usług (System Monitorowania Usług Publicznych: edukacja, ochrona środowiska, budownictwo, finanse jst).
Dominika Rogalińska, Dyrektor Departamentu Innowacji w Głównym Urzędzie Statystycznym
SALA III
9:00-10:30
Ochrona ludności i obrona cywilna, także w sytuacjach kryzysowych, w tym powodziowych – rozważania o projekcie ustawy w kontekście zadań samorządu terytorialnego
Ustawa z dnia 11 marca 2022 roku o obronie Ojczyzny uchyliła ustawę z dnia 21 listopada 1967 roku o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, która regulowała materię obrony cywilnej. W związku z tym powstało w polskim porządku prawnym zjawisko luki prawnej w tym zakresie. W celu uregulowania tej kwestii, przygotowany został projekt ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej, który upubliczniono w dniu 14 czerwca 2024 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji (nr UD70). W uzasadnieniu do powyższego projektu wskazano na szczególną rolę administracji samorządowej w kształtowaniu bezpieczeństwa publicznego i powszechnego oraz na pierwszoplanową rolę organów samorządowych w ochronie ludności. Wobec tego zapoznanie środowiska samorządowego z założeniami projektu ustawy wydaje się być nieodzowne. Należy zaznaczyć, że zagadnienie to ma szczególne znaczenie, w kontekście trwających działań wojennych na terenie Ukrainy i niepewnej sytuacji międzynarodowej. Projektowana ustawa w wielu aspektach odsyła do ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 roku o zarządzaniu kryzysowym, np. realizacja zadań ochrony ludności i obrony cywilnej w sytuacjach kryzysowych ma odbywać się na podstawie ww. ustawy (art. 2 ust. 4 omawianego projektu). Powódź to niewątpliwie sytuacja kryzysowa, a więc sytuacja wpływająca negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia w znacznych rozmiarach lub środowiska, wywołująca znaczne ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji publicznej ze względu na nieadekwatność posiadanych sił i środków.
Moderator:
Jarosław Dolny, doktor nauk prawnych, pracownik samorządowy, radca prawny, Ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Paneliści:
Grzegorz Cichy, Prezes Unii Miasteczek Polskich, Burmistrz Gminy i Miasta Proszowice
Nadinspektor Dariusz Działo, Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego
Dariusz P. Kała, Doktor nauk prawnych, Ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w zakresie szkoleń dotyczących prawno-finansowej współpracy samorządów i ochotniczych straży pożarnych
st. bryg. dr inż. Dariusz Marczyński, Dyrektor Departamentu Ochrony Ludności i Zarządzania Kryzysowego MSWiA
Andrzej Wojewódzki, Sekretarz Miasta Lublin, Przewodniczący Zarządu Krajowej Rady Forów Sekretarzy JST
SALA I
10:30-10:50
Wystąpienie: Ochrona sygnalistów – ryzyka i problemy z perspektywy samorządowego doradcy prawnego
W obszarze ochrony sygnalistów powiedziano i napisano już wiele. Chcemy się w związku z tym skupić nie tyle na kolejnej opowieści o samej ustawie, co na zwróceniu uwagi na najważniejsze ryzyka i problemy – z perspektywy doradców doświadczonych we wsparciu samorządów we wdrażaniu trudnych regulacji w ostatnich latach (m.in. rejestr umów, sprzedaż węgla przez samorządy).
Bartłomiej Zydel, Menedżer ds. JST w PwC Lega
SALA II
10:30-10:50
Wystąpienie: Skuteczne monitorowanie zmian prawnych w urzędzie – przygotowanie urzędu na kontrole RIO, NIK i wojewody
Zapewnienie zgodności działania jednostki samorządu terytorialnego z przepisami prawa to jeden z celów zarządzania według standardów kontroli zarządczej. Tymczasem ilość przepisów regulujących różne obszary działania samorządu oraz bardzo częste ich zmiany mogą być źródłem ewentualnych nieprawidłowości, co potwierdza raport Regionalnych Izb Obrachunkowych z kontroli przeprowadzonych w jednostkach samorządu terytorialnego. Monitorowanie zmian prawnych, które stanowi element zarządzania ryzykiem, przy wsparciu narzędzi informatycznych może skutecznie obniżyć prawdopodobieństwo wystąpienia nieprawidłowości.
Marcin Stępień, Dyrektor ds. rozwoju rynku GRC administracja publiczna i ochrona zdrowia Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.
SALA III
10:30-10:50
Zarządzanie procesami i usługami w jednostkach samorządu terytorialnego
Wdrożenie podejścia procesowego jest zwykle wspierane przez implementację systemu informatycznego klasy EZD (elektroniczne zarządzanie dokumentami). System wspiera użytkowników i zapewnia funkcjonalności, dzięki którym możliwe jest elektroniczne uruchomienie procesów i usług, ich monitorowanie i zarządzanie.
Paweł Słupczyński, Starszy Konsultant ds. Rozwiązań Biznesowych w Comarch
10:50 – 11:20 Przerwa kawowa
11:20 – 14:40 Sesje plenarne
11:20-11:40
Wystąpienie: Nowe wyzwania dla Sekretarzy w obliczu zmian
MOTTO sesji: „Czasy się zmieniają i my zmieniamy się wraz z nimi” przysłowie rzymskie
Żyjemy w środowisku VUCA i BANI i ta sytuacja zmusza każdego z nas nie tylko do radykalnej zmiany sposobu myślenia, ale także działania. W dobie obecnej Sekretarze stanęli przed nowymi wyzwaniami – jak pracować efektywnie w nowej rzeczywistości, jak motywować siebie i innych, jak radzić sobie ze swoimi i innych frustracjami oraz jak angażować się w zadania i cele. Celem sesji jest podniesienie świadomości uczestników dotyczącej życia w środowisku VUCA i dążenia do realizacji założeń środowiska BANI.
Jagoda Wąsowska, Trener I stopnia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, certyfikowany Coach Multi Level Coaching, konsultant, magister edukacji
11:40- 11:55
Amerykański model zarządzania personelem w samorządzie terytorialnym
Cztery sposoby do osiągnięcia pełnego sukcesu w zarządzaniu personelem. Doświadczenia oparte na ponad 30 letniej pracy w samorządzie terytorialnym w USA
11:55- 12:10
Konkurs Dobre Praktyki Organizacji i Zarządzania w Administracji Samorządowej – nagrody
12:10 – 13:10
Prezentacja Dobrych Praktyk Organizacji i Zarządzania w Administracji Samorządowej
13:10 – 14:10
Dyskusja: Propozycje zmian w prawie wyborczym. Wnioski de lege ferenda. Zadania i obowiązki samorządu terytorialnego
Ubiegłoroczny Kongres upłynął nam pod znakiem szerokiej nowelizacji kodeksu wyborczego z 2023 roku, która nałożyła nowe obowiązki na gminy, takie jak chociażby organizacja transportu dla nowych grup uprawnionych wyborców. Wspólnie analizowaliśmy, jak wdrożyć te zmiany w życie i jak efektywnie poradzić sobie z nowymi wyzwaniami. Od tamtego czasu, gminy miały okazję przetestować te rozwiązania w praktyce, organizując trzy wielkie akcje wyborcze: wybory parlamentarne wraz z referendum ogólnokrajowe, wybory samorządowe oraz wybory do Parlamentu Europejskiego. Nasza kolejna dyskusja będzie doskonałą okazją, aby omówić, jak wyglądało wdrożenie nowych obowiązków, które z nowych zapisów kodeksu wyborczego okazały się trafione, które wymagają modyfikacji, a które być może są zupełnie zbędne. W naszych rozmowach będziemy chcieli też spojrzeli w przyszłość i przedyskutować inne potencjalne zmiany w kodeksie wyborczym, wynikające z doświadczeń samorządów, w tym podsumowali stanowisko wypracowane przez Krajową Radę Forów Sekretarz Jednostek Samorządu Terytorialnego działającej przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego. Nasza wspólna praktyka jest kluczowa dla wypracowania rozwiązań, które będą efektywne i dostosowane do realiów funkcjonowania lokalnych społeczności. W przyszłym roku czekają nas kolejne wybory. Zapraszam do aktywnej dyskusji i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami.
Moderator:
Rafał Miszczuk, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Szczecin ds. organizacji wyborów, Ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Paneliści:
Monika Hołówka, Sekretarz Gminy Dobroszyce
Jan Król, Członek Rady Fundatorów Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Sebastian Litewnicki, Sekretarz Miasta Milanówek, Członek Zarządu Krajowej Rady Forów Sekretarzy JST
Justyna Stochniałek, Sekretarz Gminy Pajęczno
14:10 – 14:40
Jakie wyzwania czekają jednostki samorządu terytorialnego w kontekście zmian legislacyjnych
Marek Wójcik, Pełnomocnik Zarządu Związku Miast Polskich – Ekspert ds. legislacyjnych, Sekretarz Strony Samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego