24-25 września 2024 r.
Warszawa
Warsaw Presidential Hotel
(dawny Hotel Marriott)
Godziny:
Dzień I- 10:00 – 17:00
Dzień II- 09:30 – 15:00
Kongres Sekretarzy to najważniejsze wydarzenie dedykowane wszystkim Sekretarzom Miast, Gmin, Powiatów i Województw z całej Polski. Dwa dni wykładów, prelekcji, dyskusji i spotkań z praktykami, ekspertami, przedstawicielami instytucji rządowych i samorządowych. Niezwykła przestrzeń i płaszczyzna wymiany dobrych praktyk i doświadczeń. Udział w wyjątkowym wydarzeniu opartym na partnerskich relacjach budowanych w ramach działających Forów Sekretarzy przy regionalnych ośrodkach Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego.
W PROGRAMIE KONGRESU:
Debata: Najważniejsze wyzwania w samorządzie terytorialnym
Wystąpienie: EZD jako instrument realizacji celów polityk publicznych – stan oraz strategia rozwoju i wdrażania EZD RP w jednostkach samorządu terytorialnego
- Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w podmiotach publicznych jako fundament cyfrowej administracji.
- Jak skutecznie wdrożyć EZD RP we współpracy z NASK – rola i zadania Operatora EZD.
- Jak zostać użytkownikiem EZD RP – praktyczne aspekty wdrożenia systemu do elektronicznego zarządzania dokumentacją.
- Partnerstwo i wdrożenia kaskadowe.
Magdalena Sawicka- Dyrektor Oddziału NASK w Białymstoku;
Norbert Staszak- Kierownik Działu Wsparcia EZD w NASK-PIB
Wystąpienie: E doręczenia. Usługa bezpiecznych i wygodnych przesyłek w administracji samorządowej
Hubert Gniadowicz,
Dyrektor Pionu Usług Cyfrowych, Centralny Ośrodek Informatyki
Dyskusja: Propozycje zmian w prawie wyborczym. Wnioski de lege ferenda. Zadania i obowiązki samorządu terytorialnego
Wystąpienie: Ochrona danych osobowych w jednostkach samorządu terytorialnego – wyniki kontroli NIK
- Charakterystyka stwierdzonych błędów i zaniedbań w zakresie ochrony danych osobowych.
- Obszary, w których zostały stwierdzone niezgodności z obowiązującymi przepisami prawa.
- Problemy wynikające z braku nadzoru nad przestrzeganiem przepisów prawa.
Wojciech Zambrzycki, p.o. Wicedyrektor Delegatury NIK w Białymstoku
Dyskusja: Cyfryzacja Samorządów. Praktyczne wdrożenia w administracji samorządowej
Moderator: Robert Żarkowski, Dyrektor ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Szczecinie i Bydgoszczy
Paneliści: dr inż. Katarzyna Kobierowska, Kierownik Produktu w Asseco Data Systems;
Radosław Maćkiewicz, Dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki;
Agnieszka Maślińska , Sekretarz Powiatu Koszalińskiego;
Marcin Skonieczka, Wójt Gminy Płużnica (2010–2023), Poseł na Sejm RP;
Michał Szałkowski, Informatyk, Kierownik Wydziału Organizacyjnego, Urzędu Miejskiego w Koronowie.
Dyskusja: Cyberbezpieczeństwo. Najważniejsze elementy zarządzania w zakresie bezpieczeństwa w przestrzeni cyfrowej. Czy to wciąż trudny temat?
Cyberzagrożenia w samorządzie i ich konsekwencje dla urzędu i mieszkańców. Problemy gmin związane z przygotowaniem na atak oraz reakcją. Najnowsze metody zabezpieczania urzędu przed atakami cybernetycznymi. Perspektywa dużej i małej gminy, firmy IT.
Moderator: Andrzej Banach, Dyrektor ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Gdańsku
Paneliści: Juliusz Brzostek, Dyrektor ds. Cyberbezpieczeństwa w Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej Państwowy Instytut Badawczy;
Krzysztof Dyki- Prezes Zarządu Comcert SA;
Robert Migiel- Sekretarz Gminy Raba Wyżna;
Adam Sędziński- Sekretarz Gminy Redzikowo;
Sławomir Świder- Zastępca dyrektora Biura Obsługi Informatycznej i Telekomunikacyjnej Urzędu Miasta Rzeszowa.
Wystąpienie: Źródła finansowania innowacyjnych projektów w ramach środków zewnętrznych, krajowych i europejskich. Gdzie szukać inspiracji do rozwoju usług świadczonych w administracji?
Rola funduszy unijnych w rozwoju inwestycjach samorządowych. Nowy okres programowania 2021-2027. Środki z KPO. Programy operacyjne i regionalne dla samorządów. Najważniejsze aspekty.
Marek Świć, Prawnik, Specjalista ds. projektów UE, Ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Wystąpienie: Jak wdrożyć system ochrony sygnalistów jednostkach sektora samorządowego?
- Podstawowe założenia przepisów o ochronie sygnalistów.
- Jak poprawnie przygotować odpowiednie procedury.
- Plan wdrożenia dyrektywy w organizacji.
- Tworzenie dokumentacji wymaganej przez dyrektywę oraz schemat prowadzenia postępowań wyjaśniających.
Konrad Komornicki, Zastępca Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych
Dyskusja: Udostępnianie informacji publicznych. Najważniejsze wnioski wynikające z praktyki i orzecznictwa. Proponowane zmiany w zakresie ustawy
Informacja publiczna jest interesującym tematem, ale także w praktyce sprawia wiele trudności w codziennej pracy w samorządzie terytorialnym. W trakcie dyskusji przedstawimy analizy w zakresie wykorzystywania informacji publicznej jako narzędzia pozyskiwania informacji gospodarczych, naukowych co nie jest zgodne z celem ustawy. Omówimy praktyczne przykłady zastosowania ustawy, omówimy zagadnienie odmowy prawa do informacji publicznej na przykładzie orzecznictwa i praktyki. Porozmawiamy o propozycjach zmiany ustawy, tak aby spełniać cel dostępu do informacji publicznej we współczesnym świecie, jednocześnie przeciwstawiając się nadmiernemu wykorzystywaniu tego instrumentu prawnego.
Moderator: dr Magdalena Kuszmider, Radca prawny, Ekspertka Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Paneliści: Monika Krasińska, Dyrektor Departamentu Orzecznictwa i Legislacji w Urzędzie Ochrony Danych Osobowych;
Aleksandra Król-Skowron, Sekretarz Gminy Bobrowniki;
Renata Leszcz, Sekretarz Gminy Niemce;
Sylwia Chruszcz, Sekretarz Powiatu Bolesławieckiego.
Dyskusja: Czy można przygotować pracowników do pracy w samorządzie terytorialnym? Czy oferta uczelni wyższych odpowiada na potrzeby pracodawców samorządowych
Moderator: dr Bogusław Suwara, Sekretarz Miasta Wejherowo, II Wiceprzewodniczący Zarządu Krajowej Rady Forów Sekretarzy
Paneliści: Dominik Penar, Prodziekana ds. Rozwoju Akademii WSB, Przewodniczący Rady Miejskiej w Czeladzi; Anna Pisarczyk, Sekretarz Gminy Zagnańsk
Dyskusja: Sztuczna inteligencja. Jak samorząd wykorzystuje narzędzie? Zastosowanie. Możliwości. Na co należy zwrócić uwagę w zakresie korzystania z AI?
Omówienie narzędzi, technik, metod skutecznego i efektywnego korzystania ze „sztucznej inteligencji”, zwiększające wydajność i efektywność działań urzędniczych. Zapytamy Czat GPT, co z jego punktu widzenia jest ważne w pracy sekretarza chcącego wykorzystywać AI, a później do tego odniesiemy otaczającą nas rzeczywistość. Porozmawiamy m.in. o automatyzacji, efektywnym zarządzaniu informacją, planowaniu i bezpieczeństwie danych. Pokażemy, jak upraszczać i jak nie komplikować korzystania z AI oraz też jak nie dać się oszukać.
Moderatorka: Anna Jakubowska, Dyrektorka ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Katowicach i Wrocławiu.
Paneliści: Grzegorz Frugalski, Sekretarz Miasta Sosnowiec;
Krzysztof Sługocki, Specjalista ds. sztucznej inteligencji, Ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego;
Czat GPT – gość specjalny, który będzie równoprawnym członkiem rozmowy.
Dyskusja: Jak tworzyć przestrzeń dla mieszkańców uwzględniając demografię i zmiany potrzeb
Dyskusja Czy prawo pracy nadąża za potrzebami pracodawców samorządowych i pracowników?
Moderator: Magdalena Olech Ekspertka samorządowego prawa pracy, Ekspertka Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Paneliści: Tomasz Czuczak, Sekretarz Miasta Słupska; Joanna Kaznowska, Burmistrz Gminy Bełżyce; Marcin Stanecki, Główny Inspektor Pracy
Wystąpienie: Zarządzanie trudnymi sytuacjami w pracy Sekretarza
Dyskusja: Centra Usług wspólnych. Jak zorganizować CUWy, aby były centrum dowodzenia procesami administracyjnymi w jednostkach samorządu terytorialnego
Skutki (zarówno pozytywne, jak i negatywne) utworzenia CUW w jednostce samorządu terytorialnego należy rozpatrywać w sposób wysoce zindywidualizowany. Wynika to z jednej strony z ogromnego zróżnicowania poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego – zarówno pod względem wielkościowym, jak i organizacyjnym, natomiast z drugiej strony – z niezwykle elastycznej regulacji prawnej dotyczącej CUW, umożliwiającej wdrażanie w poszczególnych JST znacząco różnych rozwiązań prawnych.
W większości przypadków utworzenie CUW, nawet przy braku znaczących oszczędności finansowych, może w sposób korzystny przełożyć się na jakość świadczonych usług w postaci podniesienia standardu wykonywania zadań i obowiązków.
Należy przy tym podkreślić, iż przy odpowiednim wdrożeniu, CUW może stworzyć organom wykonawczym bardzo dobre warunki do realizacji procesów zarządzania miastem, gminą, powiatem, czy samorządowym województwem, a CUW-y mogą stać się centrum dowodzenia procesami administracyjnymi w jednostkach samorządu terytorialnego.
Panel dyskusyjny przewidziany w programie VIII Krajowego Kongresu Sekretarzy został zaplanowany jako rozważania na ten właśnie temat: jak zorganizować CUW-y, aby były centrum dowodzenia procesami administracyjnymi w jednostkach samorządu terytorialnego?
Podejmiemy próbę odpowiedzi na pytania: czy wdrażać, jak i kiedy wdrażać obsługę wspólną i jakie mechanizmy warunkują sukces? Uczestnicy debaty podzielą się doświadczeniami związanymi z wdrożeniami CUW w jst, problemami, barierami oraz sukcesami.
Moderator: Tadeusz Konarski, Prawnik, Ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Paneliści: Robert Chaiński, Zastępca Burmistrza Gminy Świdwin;
Sylwia Chruszcz, Sekretarz Powiatu Bolesławieckiego;
dr Paweł Modrzyński, ekspert Wolters Kluwer, Specjalista w zakresie CUW
Wystąpienie: Zarządzanie procesami i usługami w jednostkach samorządu terytorialnego
Wdrożenie podejścia procesowego jest zwykle wspierane przez implementację systemu informatycznego klasy EZD (elektroniczne zarządzanie dokumentami). System wspiera użytkowników i zapewnia funkcjonalności, dzięki którym możliwe jest elektroniczne uruchomienie procesów i usług, ich monitorowanie i zarządzanie.
Paweł Słupczyński- Starszy Konsultant ds. Rozwiązań Biznesowych w Comarch