Warszawa Warsaw Presidential Hotel (dawny Hotel Marriott)
al. Jerozolimskie 65/79

Dzień I. 30 września 2025 r.
godziny: 10:00 – 18:00

10:00 – 10:30 Uroczyste otwarcie IX Krajowego Kongresu Sekretarzy

Krzysztof Gawkowski, Wicepremier, Minister cyfryzacji, Pełnomocnik Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa
Jerzy Stępień, Przewodniczący Rady Fundatorów Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
dr Cezary Trutkowski, Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Andrzej Wojewódzki, Sekretarz Miasta Lublin, Przewodniczący Zarządu Krajowej Rady Forów Sekretarzy JST

10:30 – 14:45 Sesja plenarna

10:30 – 10:45

Wystąpienie: Fundamentalne znaczenie sekretarza jako elementu stabilizującego władzę wykonawczą w jednostkach samorządu terytorialnego.

Krzysztof Kwiatkowski, Senator, Przewodniczący Komisji Ustawodawczej Senatu Rzeczypospolitej Polskiej

10:45 – 12:05

Debata: Sekretarz przyszłości – zmiany i wyzwania jakie stoją przed urzędami.

Moderatorka:
Aneta Kowalewska, Dyrektor Biura Związku Gmin Wiejskich RP

Paneliści:
Grzegorz Cichy, Prezes Unii Miasteczek Polskich, Burmistrz Gminy i Miasta Proszowice
Michał Jędrzejczyk, Wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli
Jarosław Sarna, Pełnomocnik Ministra Cyfryzacji ds. relacji z jednostkami samorządu terytorialnego
prof. Paweł Swianiewicz, Dyrektor Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego
Robert Wodziak, Sekretarz Gminy Szczawa
Andrzej Wojewódzki, Sekretarz Miasta Lublin, Przewodniczący Zarządu Krajowej Rady Forów Sekretarzy JST
Grzegorz Ziomek, Dyrektor Departamentu Administracji Publicznej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji

12:05 – 13:05

Panel dyskusyjny: Nowe obowiązki JST w zakresie ochrony ludności – co to oznacza dla sekretarza? Obowiązki wynikające z ustawy i rozporządzeń, organizacja wewnętrzna urzędu, współpraca ze służbami.

Ustawa z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej deleguje na jednostki samorządu terytorialnego szereg nowych zadań, które stanowią wyzwanie tak w zakresie budowania społecznej odporności na zagrożenia jak również ich skutecznego realizowania przez pracowników urzędów. Przygotowanie do działań w trakcie wystąpienia zdarzeń losowych, dokonywanie bieżącego przeglądu obiektów zbiorowej ochrony, prowadzenie gospodarki magazynowej zasobów ochrony ludności, to tylko niektóre z zadań, które ustawodawca scedował do realizacji na szczeblu gminy i powiatu. Podczas dyskusji wszystkie wspomniane zagadnienia zostaną poruszone na płaszczyźnie empirycznej. Uczestnicy będą mieli możliwość zapoznać się z praktycznymi sposobami realizacji wybranych kompetencji ustawowych. Ponadto, w ramach panelu dyskusyjnego, możliwa będzie wymiana poglądów na temat tych zadań, które z perspektywy gminy czy powiatu mogą stanowić szczególne wyzwanie do realizacji np. z uwagi na niedobory kadrowe czy ograniczenia wynikające z innych przepisów. Cały blok tematyczny ma służyć podsumowaniu zadań i obowiązków, ale i możliwie najbardziej efektywnemu przygotowaniu urzędu do wprowadzenia w życie ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

Moderator:
Tomasz Wierzbica, Kierownik Biura Zarządzania Bezpieczeństwa w Urzędzie Miejskim w Mikołowie, Ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego

Paneliści:
Andrzej Kasiura, Burmistrz Krapkowic
ppłk dypl. rez. Dariusz Krzysztofik, Kierownik Referatu ds. obronnych i obrony cywilnej Wydziału Bezpieczeństwa Mieszkańców i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Lublin, Ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
st. bryg. dr inż. Dariusz Marczyński, Radca w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji
dr Bogusław Suwara, Sekretarz Miasta Wejherowo, II Wiceprzewodniczący Zarządu Krajowej Rady Forów Sekretarzy JST

13:05 – 14:05

Panel dyskusyjny: Strategia Cyfryzacji Polski do 2035 roku. Jak urząd będzie się zmieniał przez najbliższą dekadę? Na jakie wsparcie mogą liczyć jednostki?

Cyfrowa transformacja administracji publicznej to proces, który nabiera tempa. Podczas tego panelu uczestnicy poznają główne założenia Strategii Cyfryzacji Polski do 2035 roku oraz jej wpływ na funkcjonowanie urzędów gmin, miast i powiatów. Eksperci opowiedzą o planowanych zmianach, narzędziach wspierających cyfryzację oraz dostępnych źródłach finansowania. Panel będzie okazją do dyskusji o przyszłości urzędu jako nowoczesnej, dostępnej i sprawnie zarządzanej instytucji.

Moderator:
Grzegorz Hunicz, Dyrektor Wydziału Informatyki i Telekomunikacji, Urząd Miasta Lublin

Paneliści:
Jarosław Bułka, Ekspert ds. Strategii i Kluczowych Wskaźników Efektywności w Centralnym Ośrodku Informatyki
Wojciech Ciesielski, Dyrektor Wydziału Informatyki Urzędu Miasta Łodzi
Grzegorz Frugalski, Sekretarz Miasta Sosnowca
Janusz Szymura, Prezes Zarządu Rekord SI

14:05 – 14:25

Wystąpienie: Cyfryzacja JST – systemy i oprogramowanie – czym warto się zainteresować, aby oszczędzić czas i pieniądze, a nie je stracić?

Ukierunkowanie organizacji na procesy pozwala usprawnić obsługę postępowań administracyjnych, w których rozstrzygane są sprawy interesantów. Warunkiem wysokiej efektywności tych działań jest cyfryzacja procesów obsługi spraw oraz zapewnienie płynnego przepływu dokumentów elektronicznych pomiędzy różnymi systemami – od EZD i ERP po specjalistyczne systemy dziedzinowe. Szczególne znaczenie zyskuje tu integracja EZD z KSeF, która pozwala automatyzować wymianę dokumentów finansowych, skracając czas obsługi i ograniczając ryzyko błędów. Spójne środowisko informatyczne eliminuje powielanie czynności, redukuje koszty oraz podnosi jakość usług świadczonych interesantom. To kierunek, w którym cyfryzacja staje się realnym wsparciem dla nowoczesnej, sprawnej i przyjaznej administracji.

Paweł Szmajda, Business Development Manager w Comarch

14:25 – 14:45

Wystąpienie: Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) w samorządach.

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) w samorządach to wyzwanie, które łączy kwestie technologiczne, organizacyjne i prawne. System, obowiązkowy dla większości podmiotów od 2025 roku, ma ujednolicić proces wystawiania i odbierania faktur w formie elektronicznej, co ma zapewnić większą przejrzystość finansów publicznych, bezpieczeństwo obrotu oraz szybszy obieg dokumentów. Dla jednostek samorządu terytorialnego oznacza to konieczność dostosowania swoich systemów finansowo-księgowych do integracji z KSeF, a także przeszkolenia pracowników w zakresie nowych procedur. Szczególnym wyzwaniem będzie obsługa dużej liczby faktur od różnych dostawców i podwykonawców oraz powiązanie KSeF z innymi narzędziami. Jednocześnie wdrożenie KSeF może przynieść realne korzyści – automatyzację części procesów, skrócenie czasu rozliczeń, lepszą kontrolę nad wydatkami i większą transparentność działań administracji publicznej wobec mieszkańców. Podczas wystąpienie wskażemy kluczowe zagadnienia i sposób postępowania.

Krzysztof Rogowski, Dyrektor Departamentu Analiz Krajowej Administracji Skarbowej
Roman Łożyński, Dyrektor Centrum Informatyki Resortu Finansów
Anna Mytyk, Zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów

14:45 ZDJĘCIE GRUPOWE

           LUNCH

15:30 – 17:30 Sesje równoległe

SALA I
15:30 – 16:30

Wystąpienie: Zagrożenia wizerunkowe w samorządzie – czyli: Jak budować wizerunek? Jak skutecznie komunikować się z mieszkańcami? Jak radzić sobie z krytyką i hejtem w internecie?

W poprzednich latach rynek marketingu politycznego odradzał się rok przed wyborami. Obecnie, na skutek wykorzystania social mediów, radykalizacji poglądów i zaostrzenia dyskursu publicznego – już od pierwszego dnia po wyborach obserwujemy w samorządach atmosferę walki politycznej i PR-owej.
Często jedna czy dwie osoby reprezentujące opozycję potrafią sprawić wrażenie szerokiej i powszechnej krytyki włodarzy i zarządów miast.
Równie często samorządom brakuje spójnej wizji, strategii PR oraz znajomości zasad skutecznej komunikacji z mieszkańcami. Gdy dodamy do tego brak znajomości metod reagowania i neutralizowania zagrożeń – szczególnie w przestrzeni social mediów – mamy prostą drogę do kryzysu.
O tym jak skutecznie się komunikować, by uniknąć kryzysu oraz jak prawidłowo reagować w obliczu jego symptomów, na bazie doświadczeń i studium przypadków, opowie prof. AWSB dr Krystian Dudek – praktyk z zakresu marketingu politycznego i zarządzania sytuacjami kryzysowymi, autor kampanii wyborczych i strategii obronnych dla JST.

prof. AWSB dr Krystian Dudek, praktyk z zakresu marketingu politycznego i zarządzania sytuacjami kryzysowymi, autor kampanii wyborczych i strategii obronnych dla JST.

SALA II
15:30 – 16:30

Panel dyskusyjny: Dekoncentracja zadań w jednostkach samorządu terytorialnego. Pełnomocnictwa oraz upoważnienia w samorządzie terytorialnym – istota i ich funkcje.

Jednostki samorządu terytorialnego stanowią część administracji publicznej, a zadania publiczne wykonują we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W ramach posiadanej osobowości prawnej, na gruncie prawa cywilnego, dysponują narzędziami i instrumentami właściwymi dla przepisów prawa cywilnego. Jedną z cech działania administracji stanowi dekoncentracja zadań. Przepisy prawa stwarzają podstawę udzielania upoważnień na rzecz pracowników oraz jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego, mających na celu usprawnienie realizacji zadań publicznych. Ponadto organy wykonawcze gmin, powiatów i województw korzystając z uprawnienia do reprezentacji jednostki mogą udzielać pełnomocnictw do reprezentowania jednostki przed innymi organami lub instytucjami. Powyższe instytucje mają szczególne znaczenie w dużych jednostkach samorządu terytorialnego, w których liczba zadań oraz liczba pracowników uniemożliwia osobiste zaangażowanie organu wykonawczego w realizację zadań. Jak instytucje upoważnień i pełnomocnictw funkcjonują w samorządzie w praktyce? Jaka powinna być ich treść oraz zakres? Jak skutecznie powierzyć wykonywanie określonych zadań danemu pracownikowi lub grupie pracowników, aby przenieść na nich odpowiedzialność? Jak za pomocą upoważnień i pełnomocnictw skutecznie zarządzać kadrą? Te i wiele innych pytań stanowić będą przedmiot panelu, na które razem z praktykami – Sekretarzami Miast, Gmin, Powiatów, Województw postaramy się znaleźć odpowiedzi.

Moderator:
dr Dawid Czesyk
, Doktor nauk prawnych, Ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego

Paneliści:
Monika Hołówka, Sekretarz Gminy Dobroszyce
Janusz Krzyżak
, Sekretarz Gminy Zakliczyn, Członek Zarządu Krajowej Rady Forów Sekretarzy JST
Michał Landowski, Zastępca Prezydenta Miasta Pruszkowa
Joanna Sachanbińska, Dyrektor Wydziału Prawnego i Nadzoru Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego

SALA III
15:30 – 16:30

Panel dyskusyjny: Centralny Rejestr Umów w praktyce jednostek samorządu terytorialnego – obowiązki, ryzyka, odpowiedzialność.

Wprowadzenie Centralnego Rejestru Umów stanowi istotną zmianę w systemie prawnym regulującym działalność jednostek sektora finansów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego. Nowy obowiązek ujawniania treści umów zawieranych przez podmioty publiczne rodzi liczne pytania interpretacyjne oraz wyzwania praktyczne na styku prawa administracyjnego, cywilnego, a także przepisów o ochronie danych osobowych i dostępie do informacji publicznej. Panel stanowić będzie próbę analizy konsekwencji normatywnych oraz instytucjonalnych, jakie niesie ze sobą implementacja rejestru, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu nowych regulacji na odpowiedzialność organów JST i ich jednostek organizacyjnych. Dyskusja obejmie również ocenę roli Centralnego Rejestru Umów w systemie mechanizmów zapewniających przejrzystość gospodarowania środkami publicznymi oraz jego wpływu na funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego w praktyce.

Moderator:
Ewa Plesnarowicz-Durska
, Radca prawny, Ekspertka Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego

Paneliści:
Marek Chochowski
, Zastępca Dyrektora Zespołu Prawa Konstytucyjnego, Międzynarodowego i Europejskiego w BRPO
Tomasz Czuczak, Sekretarz Miasta Słupsk
dr Sławomir Dudek, Prezes Zarządu Instytutu Finansów Publicznych
Kornelia Szafran, Sekretarz Gminy Chrzanów

SALA I
16:30 – 17:30

Panel dyskusyjny: Kontrola zarządcza z perspektywy sekretarza – jak nie robić jej tylko na papierze? Monitorowanie efektywności pracy urzędu i jednostek podległych.

Jak przełożyć zapisy ustawowe na realne działania? Ten panel poświęcony będzie praktycznemu podejściu do kontroli zarządczej – takiej, która faktycznie wspiera zarządzanie urzędem, a nie pozostaje jedynie formalnością. Uczestnicy poznają skuteczne metody monitorowania efektywności pracy urzędu i jednostek podległych, a także narzędzia, które pomagają w podejmowaniu decyzji na podstawie danych, a nie intuicji. W centrum uwagi znajdzie się rola sekretarza jako kluczowego ogniwa w systemie zapewnienia jakości zarządzania.

Moderator:
dr Artur Gajowniczek, Sekretarz Miasta Milanówka

Paneliści:
Monika Kondratowicz, Sekretarz Województwa Podlaskiego
Renata Leszcz, Sekretarz Gminy Niemce
Katarzyna Śpiewok, Ekspertka i doradczyni w administracji publicznej

SALA II
16:30 – 17:30

Panel dyskusyjny: Dostęp do informacji – teoria a praktyka.

Podczas dyskusji omówimy obowiązki informacyjne. Przyjrzymy się praktyce zagadnieniom z zakresu udostępniania danych. Poszukamy odpowiedzi na pytania: jak w praktyce udostępniać informacje publiczne, jak prowadzić rejestry i jak audytować te procesy w jednostce.
W trakcie panelu poruszone zostaną najważniejsze aktualne zagadnienia związane z realizacją prawa do informacji publicznej. Przedstawione zostaną wyniki badań w zakresie obowiązujących regulacji wewnętrznych we wszystkich urzędach wojewódzkich, marszałkowskich i urzędach miast wojewódzkich w Polsce.

Moderator:
dr hab. Piotr Sitniewski
, Adwokat, doktor habilitowany nauk prawnych, wykładowca akademicki

Paneliści:
Magdalena Majkowska
, Sekretarz Miasta Wieluń
Marek Maluchnik, Sekretarz Nasielska
Edyta Sulima, Sekretarz Powiatu Zwoleńskiego

SALA III
16:30 – 17:30

Panel dyskusyjny: E-doręczenia – pełne wdrożenie systemu. Integracja z systemami EZD. Odpowiedzialność sekretarza za dokumentację elektroniczną i jej archiwizację. Czego pilnować? Przygotowanie systemów na sytuacje kryzysowe.

Wprowadzenie sytemu e-doręczeń w JST stało się faktem. Pełne wdrożenie sytemu wymaga okresu przejściowego, który właśnie trwa a czas ten powinien zostać wykorzystany m.in. na integrację sytemu doręczeń z systemami EZD. Jaki wdrożyć poprawnie system e-doręczeń, jak go zintegrować z systemami EZD, co powinno być archiwizowane w formie dokumentów elektronicznych, czy jest sens drukować dokumenty elektroniczne na potrzeby archiwizacji, jak dokumentować problemy techniczne i organizacyjne po stronie JST uniemożliwiające wykorzystania sytemu e-doręczeń – to tylko cześć problemów jakie zostaną poruszone w tym panelu. Dodatkowo podjęty zostanie temat przygotowania systemów elektronicznych na sytuacje kryzysowe: Krajowe Ramy Interoperacyjności i wymagania z niego płynące dla JST; czy JST musi się przygotować do wdrożenia Dyrektywy NIS2?

Moderator:
dr Marcin Adamczyk
, Doktor nauk prawnych, radca prawny, Ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego

Paneliści:
Sebastian Litewnicki,
Sekretarz Gminy i Miasta Grójec, Członek Zarządu Krajowej Rady Forów Sekretarzy JST
Magdalena Sawicka
, Dyrektorka Oddziału NASK w Białymstoku
Iwona Woźniak,
Dyrektorka Biura Obsługi Kancelaryjnej, Departament Organizacji i Administracji Urzędu Miasta Lublin

17:30 – 18:00 NETWORKING

19:30 Dobre Praktyki Organizacji i Zarządzania w Administracji Samorządowej – rozstrzygnięcie konkursu.

            KOLACJA

Dzień II. 01 października 2025 r.
godziny: 09:30 – 16:00

09:30 – 10:50 Sesje równoległe

SALA I
09:30 – 10:30

Wystąpienie: Sekretarz jako lider zmian. Jak skutecznie zarządzać zespołem w czasach niepewności?

W dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości samorządowej, rola sekretarza wymaga nie tylko znajomości procedur, ale także umiejętności przywódczych. Panel skoncentruje się na tym jak być skutecznym liderem w obliczu zmian, presji, niepewności. Uczestnicy dowiedzą się jak budować silny zespół umiejący się skutecznie komunikować, jak motywować pracowników, wdrażać nowe rozwiązania organizacyjne oraz budować odporność zespołu na kryzysy i reorganizacje. To dyskusja o tym, jak przewodzić zmianom z odwagą i odpowiedzialnością.

Małgorzata Bartkiewicz, Trenerka biznesu, szkoleniowiec, coach

 

SALA II
09:30 – 10:30

Panel dyskusyjny: Prawo pracy
w JST. Nowoczesna Administracja Samorządowa – wyzwania
i perspektywy.

W obliczu dynamicznych zmian społecznych i legislacyjnych, samorządy w Polsce stoją przed koniecznością ciągłego dostosowywania swoich strategii działania. Nasz panel skupi się na kluczowych aspektach funkcjonowania administracji samorządowej, analizując zarówno te sprawdzone rozwiązania, jak i nowatorskie podejścia wynikające z wdrażania unijnych dyrektyw. Przyjrzymy się efektywności 35-godzinnego tygodnia pracy, systemom wynagradzania i motywowania pracowników. Szczególną uwagę poświęcimy również nowym regulacjom dotyczącym jawności wynagrodzeń i wartościowania stanowisk pracy, a także wpływowi dyrektyw na rekrutację, w tym kwestii języka ogłoszeń o pracę. Celem dyskusji jest wypracowanie rekomendacji wspierających rozwój nowoczesnej, efektywnej i sprawiedliwej administracji samorządowej.

Moderatorka:
Magdalena Olech, Ekspertka samorządowego prawa pracy, Ekspertka Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego

Paneliści:
Joanna Gawrych, Sekretarz Miasta Szczecinek
Beata Skalska, Sekretarz Gminy Świątniki Górne
Marcin Stanecki, Główny Inspektor Pracy
Agnieszka Trzaska, Sekretarz Gminy Bochnia

 

SALA III
09:30 – 10:30

Panel dyskusyjny: Ochrona danych osobowych – cyfrowe rozwiązania, outsourcing w samorządzie terytorialnym, aktualne podejście do ochrony danych osobowych z uwzględnieniem rozwiązań cyfrowych.

Ochrona danych osobowych a cyfrowa przyszłość w samorządzie terytorialnym to tematy wciąż budzące wątpliwości. W trakcie panelu omówione zostaną zasady przetwarzania danych osobowych w kontekście zastosowania cyfrowych rozwiązań w samorządzie terytorialnym. Niewątpliwie cyfrowe rozwiązania mogą budzić obawy na płaszczyźnie zastosowania odpowiednich zabezpieczeń. Ochrona danych osobowych w samorządzie terytorialnym musi charakteryzować się całościowym, kompleksowym podejściem administratora danych uwzględniając charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych z uwzględnieniem także cyfrowych rozwiązań. Jakie problemy mają aktualnie samorządy? Jak powinien wyglądać system ochrony danych osobowych – rekomendacje w oparciu o praktykę. Czy proporcjonalnie wdrożenie odpowiednich środków technicznych i dla każdego te same rekomendacje? Na co zwrócić uwagę przy usługach outsourcing w sektorze publicznym. Czy dobrym rozwiązaniem w kontekście zabezpieczenia danych osobowych jest wprowadzanie rozwiązań cyfrowych – cyfrowy urząd przyszłości – konieczność czy alternatywa. Europejski Portfel Tożsamości Cyfrowej czy ma, czy będzie miał zastosowanie w samorządzie terytorialnym.

Moderatorka:
dr Magdalena Kuszmider
, Radca prawny, Ekspertka Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego

Paneliści:
Magdalena Jaworska-Dużyńska
, Zastępca Burmistrza Gminy Karlino
Dawid Mrowiec, Specjalista w zakresie bezpieczeństwa danych, Ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Dariusz Tylek, Sekretarz Gminy Pcim
Mirosław Wróblewski, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych

SALA I
10:30 – 10:50

Wystąpienie: Rozwój usług chmurowych w administracji. Platforma e-Instytucja.pl – cyfrowe wsparcie sekretarza w zarządzaniu dokumentacją i bezpieczeństwem informacji – narzędzia do kontroli zarządczej, EZD i komunikacji z mieszkańcami.

W prezentacji pokażemy, jak systemy e-Instytucja.pl wspierają samorządy w codziennym zarządzaniu dokumentacją, kontrolą zarządczą i bezpieczeństwem informacji. Zwrócimy uwagę na rozwiązania, które usprawniają elektroniczny obieg dokumentów, umożliwiają bezpieczne spotkania online z mieszkańcami i zapewniają zgodność z przepisami. Przedstawimy dobre praktyki oraz przykłady wdrożeń, które ułatwiają pracę sekretarzy i urzędników, a jednocześnie przynoszą wymierne korzyści w postaci oszczędności czasu i zasobów.

Arkadiusz Kowalewski, Prezes Zarządu
e-Instytucja.pl

SALA II
10:30 – 10:50

Wystąpienie: Ochrona ludności jako zbiorowa potrzeba wspólnoty lokalnej – wyzwania organizacyjne JST.

Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej jest prawną podstawą do zbudowania odporności społeczeństwa na ewentualne sytuacje kryzysowe i wojenne. Niestety kompromisy przyjęte na etapie jej pospiesznego uchwalania już teraz pokazują, że jej wdrażanie nie jest proste. Jakie przepisy sprawiają najwięcej problemów przy realizacji tych obowiązków, jak je zorganizować, jak finansować? Przykłady kłopotliwych przepisów będą przedmiotem analizy – po to aby sformułować wskazówki jak najskuteczniej przygotować administrację samorządową do przyszłych wyzwań.

Grzegorz Kubalski, Zastępca Dyrektora Biura Związku Powiatów Polskich, prawnik, ekspert w zakresie zarządzania publicznego w samorządzie terytorialnym

SALA III
10:30 – 10:50

Wystąpienie: Rozwiązania informatyczne usprawniające zarządzanie w jednostce samorządu terytorialnego. Nowe narzędzia i systemy mające na celu usprawnienie procesów i oszczędność czasu. Cyfrowe deklaracje podatkowe – prościej dla mieszkańca, sprawniej dla urzędu.

W prezentacji pokażemy, jak cyfrowe narzędzia wspierają samorządy w usprawnianiu procesów podatkowych. Zwrócimy uwagę na rozwiązania, które upraszczają składanie deklaracji, minimalizują błędy i przyspieszają obsługę mieszkańców. Przedstawimy dobre praktyki oraz przykłady zastosowań, które ułatwiają codzienną pracę urzędu i przynoszą wymierne oszczędności czasu i zasobów.

Natalia Gronkiewicz, Kierownik Produktu w Asseco Data Systems

10:50 – 11:20 PRZERWA KAWOWA

11:20 – 15:00 Sesja plenarna

11:20 – 12:35

Prezentacja Dobrych Praktyk Organizacji i Zarządzania w Administracji Samorządowej.

12:35 – 13:35

Panel dyskusyjny: Sztuczna inteligencja w samorządzie – szansa czy ryzyko? Wykorzystanie AI w administracji lokalnej w kontekście bezpieczeństwa i efektywności.

Sztuczna inteligencja wkracza do polskich samorządów, przynosząc nowe możliwości w zakresie automatyzacji procesów, obsługi mieszkańców oraz analizy danych. Jednak wdrażanie AI wiąże się także z wyzwaniami związanymi z bezpieczeństwem, etyką, transparentnością i zgodnością z przepisami. W panelu eksperci przedstawią rzeczywiste przykłady wykorzystania AI w JST, omówią szanse i zagrożenia z tym związane oraz spróbują odpowiedzieć na pytanie: jak skutecznie, bezpiecznie i odpowiedzialnie wdrażać sztuczną inteligencję na poziomie lokalnym.

Moderator:
dr inż. Jarosław Homa, MBA – CISO, Pełnomocnik Rektora ds. Cyberbezpieczeństwa, Wicedyrektor Centrum Cyberbezpieczeństwa Politechniki Śląskiej

Paneliści:

Bartłomiej Adamski, Sekretarz Miasta Kuźnia Raciborska
Zbigniew Gamza, Sekretarz Gminy Marklowice
Wojciech Kusa, Kierownik Zakładu Inżynierii Lingwistycznej i Analizy Tekstu w NASK
dr inż. Adrian Kapczyński, Politechnika Śląska
Rafał Miszczuk, Dyrektor Biura Rady Miasta Szczecin, Ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego

13:35 – 13:55

Wystąpienie: Kierunki zmian przepisów Kodeksu Wyborczego w kontekście zadań jednostek samorządu terytorialnego.

dr Rafał Tkacz, Szef Krajowego Biura Wyborczego

13:55 – 14:15

Wystąpienie: Sekretarz, czyli kto? Tożsamość zawodowa w czasach transformacji administracji. Wyniki analizy.

Czy sekretarz jest dziś jedynie strażnikiem procedur, czy raczej liderem zmian w urzędzie? Wyzwania związane z koordynacją, odpowiedzialnością za zasoby i zarządzaniem personelem każą redefiniować rolę sekretarza na nowo. Jakiej wizji i jakich kompetencji wymaga od nas administracja przyszłości? Jakie zmiany prawne i zmiany praktyk zarządzania są potrzebne w odniesieniu do stanowiska sekretarza?

dr Daniel Budzeń, Ekspert z zakresu finansów publicznych, doradca strategiczny w Związku Miast Polskich ds. finansów w JST
Katarzyna Śpiewok, Ekspertka i doradczyni w administracji publicznej

14:15 – 15:00

Debata: Status Sekretarza – wnioski i rekomendacje na przyszłość.

Jerzy Stępień, Przewodniczący Rady Fundatorów Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Katarzyna Śpiewok, 
Ekspertka i doradczyni w administracji publicznej
Grzegorz Marcjasz, Sekretarz Miasta Opola
Dorota Kraska-Wadych, Sekretarz Gminy Dąbrowa Chełmińska
Wojciech Ślefarski, Wójt Gminy Zagnańsk

15:00 – 16:00 Zakończenie i podsumowanie Kongresu.

                        LUNCH